Home > Onderwijs begrippen > Gedragsproblemen
Gedragsproblemen zijn gedragingen van leerlingen die storend, grensoverschrijdend of afwijkend zijn binnen de schoolcontext. Ze kunnen de ontwikkeling van de leerling zelf belemmeren, maar ook het leerproces van anderen verstoren. Denk aan agressie, impulsiviteit, druk gedrag of juist teruggetrokkenheid en angst. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen:
In sommige gevallen is er sprake van een onderliggende gedragsstoornis, zoals ADHD of ODD. Maar ook omgevingsfactoren en interacties in de klas kunnen een rol spelen.
Binnen een goede leerlingbegeleiding is het belangrijk om gedragsproblemen tijdig te signaleren en professioneel te begeleiden. Daarbij is het essentieel om niet alleen te kijken naar het zichtbare gedrag, maar ook naar de achterliggende oorzaken en behoeften van de leerling. Een handelingsgerichte aanpak helpt om planmatig en systematisch ondersteuning te bieden, afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling.
Gedragsproblemen kunnen ontstaan vanuit:
Een effectieve aanpak bestaat onder andere uit:
Scholen hebben de plicht om ook leerlingen met gedragsproblemen een passende plek te bieden binnen het passend onderwijs. Dat vraagt om maatwerk, samenwerking met ouders en inzet van specialistische kennis, zoals van de orthopedagoog.