De rol van intern begeleider in het onderwijs is aan het verschuiven naar die van kwaliteitscoördinator. Traditioneel was de intern begeleider verantwoordelijk voor de coördinatie van leerlingenzorg en de ondersteuning van leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze rol evolueert nu naar een meer omvattende functie gericht op het verbeteren van de algehele onderwijskwaliteit binnen de school.

Als kwaliteitscoördinator ligt de focus op het bewaken en verbeteren van onderwijsprocessen, het beheren van kwaliteitsstandaarden, en het implementeren van verbeterstrategieën die aansluiten bij zowel de behoeften van de leerlingen als de doelstellingen van de school. Deze transitie benadrukt de noodzaak voor een strategische benadering in onderwijsmanagement, waarbij de nadruk ligt op continue verbetering en effectiviteit in het leerproces.

Deze vernieuwde focus helpt scholen niet alleen bij het aanpassen aan veranderende onderwijseisen, maar ook bij het bevorderen van een omgeving waarin alle leerlingen de kans krijgen om te excelleren, ondersteund door een sterk en adaptief beleid.