Differentiatie in het onderwijs verwijst naar de aanpak waarbij leerkrachten lesgeven en leeractiviteiten aanpassen aan de diverse behoeften van hun leerlingen. Het doel van differentiatie is om elke leerling op zijn of haar eigen niveau en tempo te ondersteunen, zodat alle leerlingen maximale groei kunnen ervaren, ongeacht hun beginniveau.
Differentiatie kan plaatsvinden op basis van leerstijlen, interesse, vaardigheden of kennisniveau van de leerlingen. Het omvat vaak een verscheidenheid aan onderwijsstrategieën, zoals aangepaste instructies, gebruik van verschillende didactische materialen, en het instellen van variabele doelen voor leerlingen. Leerkrachten kunnen differentiatie toepassen in de vorm van groepsopdrachten, individuele projecten, aangepaste huiswerkopdrachten of door middel van technologie die adaptieve leerroutes biedt.
De implementatie van differentiatie in de klas kan leerlingen helpen zich meer betrokken en gemotiveerd te voelen, en draagt bij aan een inclusievere leeromgeving. Belangrijk is dat leerkrachten voortdurend observeren en evalueren om de effectiviteit van hun gedifferentieerde aanpak te waarborgen.