Klittenband werd uitgevonden door een man met een hondje. Het beest had regelmatig kleefkruid in zijn vacht. Dat inspireerde de uitvinder tot een materiaal dat goed kon plakken en toch telkens weer losgemaakt kon worden. Een sterk staaltje creatief denken. Want bij creatief denken gaat het om het vermogen nieuwe verbanden te zien en nieuwe relaties te leggen. Wie daar goed in is, houdt zich makkelijker staande in een snel veranderende wereld. Precies daarom zouden we de kinderen van nu moeten stimuleren zich creatief te ontwikkelen. En omdat het leuk is, dat natuurlijk ook.

Bij creativiteit in het onderwijs wordt nog vaak gedacht aan de zogenoemde creatieve vakken. Maar creativiteit gaat over denken en handelen, over nieuwsgierigheid en verwonderen. Het gaat erom niet alleen in rechte lijnen te denken, maar om zaken eens anders aan te pakken, flexibel en op een unieke manier. Het gaat om nieuwe ideeën en vindingrijk zijn.

'Leerkrachten kunnen kinderen helpen in hun creatieve proces door experimenteren en onderzoeken.' In het boek 'Het ideeëntoestel' gebruiken we allerlei laatjes, wieltjes en knopjes als metafoor voor het brein. Aan de hand van de metafoor prikkelen we de nieuwsgierigheid en zetten we aan tot onderzoek en autonoom denken.  

 

Vier keer creatief
In de lessen die daarbij horen stellen we leerkrachten in staat kinderen te helpen om vier creatieve domeinen aan te spreken.
De eerste is ‘Ontdekken & Verwonderen’. Dit domein gaat over waarnemen met al je zintuigen, bestaande betekenissen loslaten, patronen en vooronderstellingen ontdekken en doorbreken.
De tweede is ‘Verbinden & Vergelijken’. Daarin gaat het om associatief denken, analogieën herkennen en gebruiken én om eens te kijken wat er gebeurt als je de boel eens flink door elkaar gooit.
‘Veranderen & Vervormen’ is het derde domein. Hier gaat het om transformeren, ook wel ver- of ombeelden genoemd. Leren om bestaande vooronderstellingen te gebruiken als springplank voor aanpassing en verandering. Door iets geks en anders te doen komen nieuwe mogelijkheden aan het licht.
‘Maken & Reflecteren’. Dit domein gaat over het creatieve proces. De ontwikkeling van creatieve vaardigheden wordt onderhouden en laat zich verbreden en diversifiëren door het realiseren van ideeën (maken). En het gaat over terugkijken en bijsturen. Kinderen leren als maker, als beschouwer en als criticus naar hun eigen ideeën en die van anderen te kijken en daarop te reflecteren. Gedurende dit proces ontwikkelen kinderen een basale grondhouding van creatief doen en creatief zijn.

Wees zelf creatief
In iedereen zit de mogelijkheid een creatieve denker te worden. Een omgeving die daar ruimte voor biedt en waarin het creatief handelen en denken wordt voorgedaan en gestimuleerd, is alles wat er nodig is. Leerkrachten en leerlingen kunnen elkaar inspireren en door ideeën te combineren worden de mooiste creatieve vondsten gedaan.

Ga aan de slag met de ideeën die een leerling bij een onderwerp heeft. Leg je oordeel aan de kant, borduur voort op ideeën en blijf samen zoeken naar alternatieven. Als leraren inzien hoe waardevol deze creatieve grondhouding  is, brengen we flexibele denkers voort, die klaar zijn voor de toekomst.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten