Home > Onderwijs begrippen

Wat is verzuim in het onderwijs?

Verzuim in het onderwijs verwijst naar het (langdurig) afwezig zijn van leerlingen of medewerkers, met gevolgen voor leerontwikkeling of onderwijskwaliteit. Verzuim kent meerdere vormen, waaronder ziekteverzuim van personeel en schoolverzuim van leerlingen. Beide vereisen tijdige signalering, analyse en passende interventies.

Leerlingverzuim

Bij leerlingen wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • geoorloofd verzuim: bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden of schoolverwijdering
  • ongeoorloofd verzuim: ook wel spijbelen of schoolweigering genoemd

Scholen zijn wettelijk verplicht verzuim te registreren en te melden bij de leerplichtambtenaar. Signalen zoals veelvuldig kortdurend verzuim of terugkerende ziekmeldingen kunnen wijzen op onderliggende problematiek zoals overbelasting, angststoornissen of thuissituaties.

Ziekteverzuim onder personeel

Ziekteverzuim van onderwijspersoneel heeft directe impact op de continuïteit van het onderwijs en de werkdruk van collega’s. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

Preventie en begeleiding vinden plaats in samenwerking met de Onderwijs Arbodienst en HRM.

Beleid en aanpak

Effectief verzuimbeleid is gericht op:

  • preventie: aandacht voor welzijn, werkomstandigheden en schoolklimaat
  • signalering: snelle interventie bij terugkerend of langdurig verzuim
  • begeleiding: via verzuimgesprekken, coaching of aangepaste trajecten
  • samenwerking met leerplicht, ouders en zorgpartners

Een samenhangend beleid rondom verzuim draagt bij aan een gezonde en leergerichte schoolcultuur.