Home > Onderwijs begrippen > Leerlingvolgsysteem
Een leerlingvolgsysteem (LVS) is een digitaal systeem waarmee scholen de ontwikkeling van leerlingen systematisch en structureel volgen. Het LVS registreert gegevens over leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag, aanwezigheid en ondersteuning. Deze informatie helpt onderwijsprofessionals om signalen vroegtijdig op te vangen, gerichte interventies te plannen en onderwijstrajecten te monitoren.
In het primair onderwijs wordt het LVS vaak gekoppeld aan toetsresultaten, zoals de Cito-score of de IEP-toets. In het voortgezet onderwijs omvat het LVS ook voortgangsrapportages, gedragsregistraties en begeleidingsgegevens.
Het LVS ondersteunt scholen bij:
Het leerlingvolgsysteem speelt een centrale rol binnen leerlingbegeleiding. Door toetsdata, observaties, logboeken en gesprekken te combineren, ontstaat een compleet beeld van de leerling. Dit maakt het mogelijk om:
In het kader van passend onderwijs is het LVS een essentieel instrument. Het stelt scholen in staat om de zorgplicht concreet vorm te geven en af te stemmen op de leerling. Binnen de zorgstructuur fungeert het LVS als documentatieplatform voor intern begeleiders, mentoren en zorgcoördinatoren.
Een zorgvuldig ingericht leerlingvolgsysteem bevordert niet alleen de individuele ontwikkeling van leerlingen, maar draagt ook bij aan schoolbreed kwaliteitsbeleid en onderwijskundige besluitvorming.