Home > Onderwijs begrippen > Groepsvorming
Groepsvorming is het sociale proces waarbij leerlingen binnen een klas onderlinge relaties opbouwen, rollen aannemen en gezamenlijke normen ontwikkelen. Dit proces is essentieel voor een veilig en effectief leerklimaat. Goede groepsvorming leidt tot meer groepscohesie, samenwerking en een gevoel van verbondenheid. Zonder actieve begeleiding kan groepsvorming ook leiden tot uitsluiting of groepsdruk.
Groepsvorming vormt de basis voor een sociaal veilige leeromgeving. In een goed gevormde groep voelen leerlingen zich gezien, durven ze fouten te maken en ontstaat ruimte voor ontwikkeling. Groepsvorming draagt bij aan:
Een veelgebruikte benadering is het groepsfasenmodel van Tuckman, dat vier fasen onderscheidt:
Het herkennen van deze fasen helpt leraren om hun aanpak af te stemmen en op tijd te signaleren wanneer begeleiding nodig is.
Groepsvorming verloopt niet vanzelf. Als leerkracht of mentor speel je hierin een sturende en voorbeeldgevende rol. Effectieve interventies zijn onder meer: