Home > Onderwijs begrippen > Signaleren
Signaleren is het proces waarbij onderwijsprofessionals bewust en systematisch waarnemen, analyseren en interpreteren wat leerlingen laten zien in gedrag, werk en ontwikkeling. Signaleren vormt de eerste stap in het bieden van passende ondersteuning en draagt bij aan een adaptieve leeromgeving waarin elke leerling tot zijn recht komt.
Vroegtijdig signaleren helpt om leerproblemen, sociaal-emotionele klachten of gedragsveranderingen in een vroeg stadium te herkennen. Daardoor kunnen onderwijsprofessionals gericht en preventief handelen, voordat kleine zorgen uitgroeien tot grotere belemmeringen. Ook bij thema’s als pesten, veiligheid of schooluitval is goed signaleren essentieel.
Effectief signaleren bestaat uit verschillende onderdelen:
Signalen kunnen wijzen op diverse behoeften of talenten, waaronder:
Signaleren is een integraal onderdeel van de onderwijszorgstructuur. In nauwe samenwerking met intern begeleiders, zorgcoördinatoren of schoolmaatschappelijk werkers worden signalen besproken en vervolgstappen bepaald. Transparante communicatie met ouders en leerlingen is hierbij van groot belang.
Signaleren is slechts waardevol als het leidt tot passende actie. Dat betekent: geen overhaaste conclusies trekken, maar zorgvuldig onderbouwen, overleggen en begeleiden. Een schoolcultuur waarin signalen serieus worden genomen en snel worden opgevolgd, draagt bij aan een veilig en ontwikkelingsgericht klimaat voor álle leerlingen.