Home > Onderwijs begrippen > Veiligheid
Veiligheid in het onderwijs omvat zowel fysieke veiligheid (zoals gebouwveiligheid en noodprocedures) als sociale veiligheid: het gevoel van leerlingen en personeel dat zij zich vrij kunnen bewegen, uiten en ontwikkelen zonder angst voor pesten, uitsluiting, intimidatie of geweld. Beide vormen van veiligheid zijn onmisbaar voor een goed functionerende schoolomgeving.
Een veilige school biedt rust, structuur en vertrouwen — basisvoorwaarden voor leren, ontwikkelen en samenwerken. Leerlingen die zich veilig voelen, durven fouten te maken, vragen te stellen en zichzelf te zijn. Voor leerkrachten en onderwijsondersteuners draagt een veilige werkomgeving bij aan werkplezier, effectiviteit en duurzame inzetbaarheid. Een gebrek aan veiligheid werkt verstorend, verhoogt stress en belemmert leerprestaties.
Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid, maar een resultaat van doelgericht beleid en dagelijks handelen. Scholen kunnen werken aan veiligheid door:
Een veilige school ontstaat alleen als alle schakels in de schoolgemeenschap samenwerken: van directie en team tot ouders en leerlingen. Door veiligheid niet als thema, maar als uitgangspunt te zien, ontstaat er ruimte voor groei, verbinding en toekomstgericht onderwijs.