Groepsdynamica verwijst naar de manier waarop groepen functioneren en hoe interacties tussen groepsleden gedrag, sfeer en prestaties beïnvloeden. In het onderwijs gaat het hierbij om processen zoals samenwerking, leiderschap, rolverdeling en groepsdruk binnen een klas. Het herkennen en sturen van deze groepsprocessen is essentieel voor een gezond leerklimaat.
Een positieve groepsdynamiek bevordert:
Negatieve groepsdynamiek, zoals uitsluiting of rolverstarring, kan leiden tot onveiligheid, conflicten en leerachterstanden.
Volgens het model van Tuckman doorlopen groepen de fasen: forming, storming, norming en performing. Als docent is het waardevol om te herkennen in welke fase een klas zich bevindt, zodat je gericht kunt ondersteunen. Denk aan het stimuleren van groepscohesie of het bespreekbaar maken van groepsnormen.
Als leerkracht ben je regisseur van de groepsdynamiek. Je beïnvloedt deze onder andere door:
Praktische tips om groepsprocessen positief te beïnvloeden: