Summatief toetsen verwijst naar het evalueren van leerlingen aan het einde van een instructieperiode om te bepalen wat zij hebben geleerd. Deze toetsen zijn bedoeld om de prestaties van leerlingen samen te vatten en te beoordelen, meestal voor het toekennen van cijfers of het vaststellen van competentieniveaus. In tegenstelling tot formatief toetsen, dat gericht is op het volgen van de voortgang tijdens het leerproces, richt summatief toetsen zich op het evalueren van de uiteindelijke uitkomsten van het onderwijs.

Summatieve toetsen kunnen variëren van gestandaardiseerde tests tot eindexamens, projecten en onderzoeksverslagen. Deze toetsen zijn cruciaal voor onderwijssystemen omdat ze belangrijke beslissingen beïnvloeden, zoals het bevorderen van leerlingen naar hogere niveaus, het toekennen van diploma's, of het aanpassen van onderwijsprogramma's. Ze spelen ook een sleutelrol bij het verantwoorden van de effectiviteit van het onderwijs aan belanghebbenden zoals ouders, schoolbesturen en externe onderwijsautoriteiten.

Een andere vorm van toetsen is formatief toetsen.