Home > Onderwijs begrippen > Onderpresteren
Onderpresteren houdt in dat een leerling structureel onder zijn of haar cognitieve niveau presteert. De schoolresultaten blijven achter bij wat verwacht mag worden op basis van bijvoorbeeld een IQ-test, eerdere prestaties of observaties van leerkrachten. Onderpresteren kan zowel tijdelijk als langdurig zijn en komt voor op alle onderwijsniveaus.
Het herkennen van onderpresteren is van groot belang. Als het niet tijdig wordt opgemerkt, kan dit leiden tot demotivatie, leerachterstanden en verlies van zelfvertrouwen. Vroegtijdige signalering en gerichte begeleiding zijn essentieel om het leerpotentieel van de leerling weer aan te spreken.
Onderpresteren is meestal het gevolg van een combinatie van factoren. Veelvoorkomende oorzaken zijn:
Bij (hoog)begaafde leerlingen komt onderpresteren relatief vaak voor, vooral wanneer hun potentieel niet wordt herkend of benut.
Onderpresteren is soms lastig te herkennen, omdat deze leerlingen niet altijd opvallen. Signalen kunnen zijn:
Effectieve signalering vraagt om een combinatie van toetsgegevens, observaties en gesprekken met leerling en ouders. Leerkrachtvaardigheden zoals pedagogische sensitiviteit en open communicatie spelen hierbij een centrale rol.
De sleutel tot verbetering ligt in het herstellen van motivatie, zelfvertrouwen en
Meer weten over Onderpresteren?