Home > Onderwijs begrippen > Potentieelgericht onderwijs
Potentieelgericht onderwijs is een onderwijsvorm die uitgaat van de unieke talenten, interesses en groeikansen van iedere leerling. In plaats van een standaardcurriculum centraal te stellen, draait deze benadering om het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en het benutten van het volledige leerpotentieel. Leerkrachten creëren hiervoor een rijke, veilige en stimulerende leeromgeving waarin maatwerk, differentiatie en autonomie de norm zijn.
Deze visie sluit aan bij inzichten uit de positieve psychologie, neurowetenschappen en praktijkervaringen van innovatieve scholen. Door te focussen op groeimogelijkheden in plaats van op beperkingen, draagt potentieelgericht onderwijs bij aan duurzame motivatie en leerplezier.
In een potentieelgerichte onderwijspraktijk staan de volgende elementen centraal:
Deze aanpak vraagt om een verschuiving in denken: van onderwijzen ‘voor de groep’ naar begeleiden ‘op maat’.
De leerkracht vervult een cruciale rol als coach, ontwerper en motivator. Door effectief gebruik te maken van leerkrachtvaardigheden, data en observaties, kunnen zij onderwijs afstemmen op individuele leerbehoeften. Dit vraagt om pedagogische sensit