Potentieelgericht onderwijs is een benadering die zich richt op het herkennen en ontwikkelen van de individuele capaciteiten van elke leerling. Het doel is leerlingen te helpen hun volledige potentieel te benutten. Deze visie gaat uit van de overtuiging dat elk kind unieke talenten en groeimogelijkheden heeft, die tot bloei kunnen komen door gepersonaliseerde leerstrategieën en een stimulerende onderwijsomgeving.
In een potentieelgerichte aanpak:
Leerkrachten worden binnen potentieelgericht onderwijs aangemoedigd om responsief en flexibel te zijn in hun lesgeven. Door goed gebruik te maken van leerkrachtvaardigheden en passende verrijkingsmogelijkheden aan te bieden, kunnen zij het volledige leerpotentieel van hun leerlingen aanspreken. Ook bij onderpresteren biedt deze aanpak concrete handvatten.
Potentieelgericht onderwijs draagt bij aan een verdiept leerproces, waarbij leerlingen niet alleen cognitief worden uitgedaagd, maar ook sociaal en emotioneel groeien. Het sluit aan bij inzichten uit de positieve psychologie en bij wat we weten over de plasticiteit van het brein. Autonomie en betrokkenheid zijn hierin sleutelbegrippen.