Kleutertoetsen waren traditioneel een onderdeel van het leerlingvolgsysteem, gebruikt om de ontwikkeling van kleuters binnen het basisonderwijs te volgen. Deze toetsen boden inzicht in diverse ontwikkelingsgebieden zoals taal, rekenen, en sociaal-emotionele ontwikkeling, en hielpen leerkrachten om de voortgang, groeimogelijkheden, en eventuele achterstanden van jonge leerlingen te identificeren.

Echter, vanaf 1 augustus 2022 is het gebruik van schoolse LVS-toetsen voor kleuters gestopt, als reactie op kritiek over de effectiviteit en de impact van dergelijke toetsen. Critici betoogden dat de ontwikkeling van kleuters niet lineair verloopt en dat formele toetsen niet altijd een accuraat beeld geven van hun ware capaciteiten. In plaats daarvan verschuift de focus nu naar observatie-instrumenten, die een minder gestructureerde en meer natuurlijke vorm van evaluatie bieden, zonder het gebruik van traditionele toetsmaterialen zoals opgavenboekjes en pen en papier. Deze methoden zijn bedoeld om een holistischer en minder invasieve benadering van het beoordelen van kleuterontwikkeling te bevorderen.