Home > Onderwijs begrippen > Flipping the classroom
Flipping the classroom, ook wel de flipped classroom genoemd, is een didactisch model waarbij de traditionele volgorde van lesgeven wordt omgedraaid. Leerlingen maken thuis kennis met nieuwe leerstof – bijvoorbeeld via uitlegvideo's of interactieve modules – en gebruiken de lestijd op school om deze kennis actief te verwerken. Dit wordt ook wel omgekeerd leren genoemd.
Het concept werd internationaal bekend door leraren Jonathan Bergmann en Aaron Sams. In Nederland wint flipping the classroom snel terrein binnen activerend onderwijs en blended learning.
Bij flipping the classroom verplaatst de instructie zich van het klaslokaal naar de thuissituatie. In de les is er daardoor ruimte voor:
Leerlingen bekijken instructievideo’s in hun eigen tempo en kunnen deze desgewenst herhalen. Dit biedt meer autonomie en eigenaarschap over het leerproces.
De flipped classroom biedt meerdere voordelen voor het leerproces:
Daarnaast past flipping the classroom bij de visie op eigenaarschap, waarbij leerlingen leren plannen, reflecteren en bijsturen.
Een effectieve toepassing van flipping the classroom vraagt om:
Niet elke leerling beschikt thuis over gelijke middelen of leerstrategieën. Flipping the classroom vraagt daarom om maatwerk en goede afstemming met ouders en zorgstructuur.
In traditioneel onderwijs introduceert de docent de leerstof in de klas en maken leerlingen thuis hun opdrachten. Bij flipping the classroom gebeurt dit precies andersom: leerlingen doen de eerste verwerking zelfstandig thuis, en gebruiken de lestijd voor verdieping. De rol van de leraar verschuift van instructeur naar coach en begeleider.
Flipping the classroom sluit aan bij een onderwijsvisie waarin leerlingen actief, zelfstandig en met plezier leren – ondersteund door een krachtige didactiek.