De naambadges voor de deelnemers liggen netjes klaar, de eerste spreker neemt zijn PowerPoint nog eens door en de deelnemers druppelen langzaam binnen. Het congres ‘Eindexamen in zicht’ kan zo beginnen! Voor mij is deze dag het eindresultaat van een half jaar hard werken.

Zo’n congres komt niet zomaar tot stand. Vorig jaar kreeg ik het idee om een congres te ontwikkelen over het thema eindexamenvoorbereiding van docenten en leerlingen. Zo had ik als eindexamenleerling zelf veel last van examenstress en had ik in mijn werk als geschiedenisdocent graag meer handvatten gehad om leerlingen hierin te begeleiden. Toen ik eens rondvroeg, ontdekte ik dat andere docenten het ook lastig vinden om hun leerlingen gedurende het jaar gemotiveerd te houden en optimaal op het examen voor te bereiden. Tegelijkertijd lijken particuliere bedrijven die examentraining verzorgen, hier beter in te slagen. Deze bedrijven worden steeds populairder als klaarstoomtrainingen bij ouders en leerlingen.

Bij het ontwikkelen van een congres neem ik zo’n uitdaging of probleem in het onderwijs als uitgangspunt. Uit vakliteratuur, gesprekken met bevriende docenten en mijn eigen ervaring als geschiedenisdocent komen er vragen en problemen aan het licht en kan ik goed zien waar de praktijk behoefte aan heeft. Bij ‘Eindexamen in zicht’ was dit dus de vraag hoe docenten hun eindexamenleerlingen op de beste manier voorbereiden op het eindexamen.  

Tijdens het vooronderzoek maak ik het eerste conceptprogramma. Waar heeft onze doelgroep behoefte aan? Wordt dit een verdiepende of zeer praktische dag? Voor ‘Eindexamen in zicht’ heb ik gekozen voor lezingen en subsessies. Het examen is voor elk vak verschillend, dus om aan te sluiten op de behoefte van zoveel mogelijk eindexamendocenten krijgt de middag verschillende praktische subsessies voor taal-, mens en maatschappij- en exacte vakken. Het plenaire ochtendprogramma kan dan onderwerpen behandelen die voor docenten van alle vakken een uitdaging vormen.

Daarna ga ik in gesprek met verschillende trainers en experts. Zij vertellen mij aan de hand van hun praktijkervaring nog meer over het onderwerp: wat zijn de belangrijkste vragen? En waar liggen problemen als het bijvoorbeeld gaat over studievaardigheden, plannen en uitstelgedrag? Samen met deze sprekers verdiep ik ieder programmaonderdeel. Waarmee gaan we aan de slag in de subsessie over eindexamentraining voor talen? Hoe sluiten we goed aan op de andere lezingen en subsessies zonder dat er overlap ontstaat? Wat kunnen we in een sessie van twee uur behandelen? En hoe zorgen we voor een goede balans tussen inhoudelijke verdieping, praktische opdrachten en aandacht voor de praktijkproblemen van de deelnemers?

Zodra we het programma, de sprekers, de datum en locatie rond hebben, ga ik aan de slag met het maken van folders, website, mails, advertenties en het aanvragen van accreditaties. Zonder deelnemers is er immers geen congres en ik wil dat zoveel mogelijk mensen geïnspireerd raken om hun onderwijs verder ontwikkelen. Dat is gelukt: we hebben veel deelnemers kunnen werven. Enkele maanden later is het tijd om de naambadges klaar te leggen, de eerste spreker te helpen met zijn powerpoint en deelnemers welkom te heten. Het congres ‘Eindexamen in zicht’ kan bijna beginnen!

Suzanne Veldhuis-Agterberg werkt als congresontwikkelaar bij Medilex Onderwijs




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Het brein, haal eruit wat erin zit

Het brein, haal eruit wat erin zit

Mindmappen als methode om een leven lang te leren 3

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Jongens en juffen

Jongens en juffen

Wat elke docent zou moeten weten over jongensgedrag

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten