Discussiëren is leuk. Dat vindt niet iedereen natuurlijk, maar dat komt omdat het ook heel eng kan zijn. Mensen worden feller, gaan harder praten en eigenlijk past dat helemaal niet bij onze Nederlandse inborst. We polderen liever, want voor je het weet heb je ruzie. Dat is jammer, want discussie kan heel veel opleveren. En wie met leerlingen discussieert, brengt ze en passant ook nog eens allerlei vaardigheden mee waar ze rest van hun leven wat aan zullen hebben.

 

In mijn werk als coach, train ik ook docenten. Ik kan ze grofweg opdelen in twee groepen. Zij die discussiëren echt lastig vinden. Ze willen graag leren zich beter staande te houden wanneer leerlingen, collega’s of ouders de discussie aangaan. En daarnaast de docenten die best wel ruimte willen bieden voor discussie, maar dat wel in goede banen willen leiden. Want of je nu een discussie initieert of dat deze spontaan ontstaat, zo’n grote groep onder controle houden is best lastig.

‘Hou het leuk’

Kinderen en jongeren discussiëren graag. Elke docent zal herkennen dat leerlingen de discussie opzoeken, al is het maar om te bespreken of een toets kan worden verplaatst. Zo’n vraag is een prima discussiepunt om mee te oefenen. Discussiëren vraagt dat je nadenkt en dat je luistert. Het confronteert je met dingen waar je zelf nog niet eerder over na had gedacht en maakt verbaal sterker. Het bereidt leerlingen voor op een werkend leven waarin wordt verwacht dat ze kunnen ze presenteren, meedenken, debatteren en argumenteren.

We zijn vaak bang voor discussie omdat we het graag ‘leuk willen houden’.  En dat kan. Maak er een spel van. Werp een stelling op en laat ze los. Niet helemaal, maar zoals op het voetbalveld. Er zijn regels en lijnen waarbinnen het spel plaats mag vinden. Maar het blijft een spel. En ondertussen leren ze van alles zonder het zelf door te hebben.

(Van) discussiëren kun je leren

“Als een huisdier overlijdt zouden ouders van jonge kinderen dat huisdier moeten vervangen door een dubbelganger.” Dit vind ik één van de leukste stellingen om een discussie over aan te gaan in een klas. De leerlingen hebben hier nog nooit eerder over nagedacht, het speelt zich af in hun belevingswereld en stelt stiekem de vraag of ouders tegen hun kinderen mogen liegen. Dat hebben ze niet meteen door, maar dat besef ontstaat in het debat. Dat leidt dan vaak weer tot een onderscheid in liegen omdat het beter is en liegen wanneer dat niet goed is. In het verlengde hiervan kun je een discussie beginnen over de vraag of ouders het internetgedrag van hun kinderen met hulp van spyware in de gaten mogen houden. Deze stelling zal direct veel tegenstand krijgen. Daarom deel je de klas op in een voor- en tegengroep voordat je de stelling neerlegt. Juist een mening proberen te bedenken die niet klopt met die van jezelf, maakt je sterker in argumenteren.

Mijn ervaring leert dat leerlingen op scholen die ruimte bieden aan discussie, beter gaan schrijven en beter in staat zijn informatie te verwerken. Ze kunnen hoofd- en bijzaken scheiden en leren dat in razend tempo. Wanneer je een kwartiertje discussieert vliegen er zo 50 argumenten over tafel die allemaal gehoord, verwerkt en beantwoord moeten worden. Wie in zijn eentje een essay schrijft, leert van alles, maar juist hardop denken helpt je gedachten beter vorm te geven.

Vrees voor discussie is niet nodig als je geoefend bent. Wat in eerste instantie op boxen lijkt, blijkt bij nader inzien judo te zijn. Je buigt mee en waar nodig buig je om. Polderen is passé. Met een goede discussie is iedereen beter af.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Veiligheidsmaatregelen congressen en cursussen

Veiligheidsmaatregelen congressen en cursussen

Zo zorgen we ervoor dat jouw congres- of cursusdag veilig en prettig verloopt 2 minuten

Lees meer
Van meten naar weten

Van meten naar weten

De strategieën van Wiliam en het creëren van een leercultuur 5 minuten

Lees meer
ICT in de klas

ICT in de klas

Een goed begin is het halve werk 5 minuten

Lees meer
Parels poetsen

Parels poetsen

Over de zijnskant van hoogbegaafdheid 3 minuten

Lees meer
Een volledig beeld van leren

Een volledig beeld van leren

Over beelddenken in een talige wereld 4 minuten

Lees meer
De leerling van nu verdient een coach

De leerling van nu verdient een coach

Iemand die de dialoog boven de monoloog verkiest 3 minuten

Lees meer
Laat ze groeien

Laat ze groeien

De growth mindset als basis voor leren 4 minuten

Lees meer
Heb oog voor meisjes zoals ik

Heb oog voor meisjes zoals ik

Als docent kun je het verschil maken 3 minuten

Lees meer
Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Een kijkje achter de schermen 2 minuten

Lees meer
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Het brein, haal eruit wat erin zit

Het brein, haal eruit wat erin zit

Mindmappen als methode om een leven lang te leren 3

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Jongens en juffen

Jongens en juffen

Wat elke docent zou moeten weten over jongensgedrag

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten