Marianne Rietveld

469 deelnemers gaven Marianne Rietveld 3,8 sterren

Een giraf is het dier met het grootste hart van allemaal. Hij kan met zijn sterke lijf en lange nek bij de hoogste blaadjes. Geen ander dier kan zo hoog als hij. Maar als het moet, kan hij bukken om met gespreide, licht wankele benen te drinken naast de andere dieren. Hoogbegaafde kinderen zijn vergelijkbaar met giraffen. Altijd met hun hoofd boven het maaiveld. 

Ze kunnen zich aanpassen, maar dat kost moeite en anderen komen nooit op gelijke hoogte met hen. Bovendien hebben ze een prachtig groot hart. Ze zijn empathisch en zorgzaam, maar daardoor ook kwetsbaar, net als die giraf op zijn lange dunne benen. Het is dan ook niet voor niks dat de giraf het boegbeeld werd van de ZijnsWijzers die ik ontwikkelde voor hoogbegaafde kinderen. Deze gesprekskaarten maken persoonlijkheidskenmerken/ karaktereigenschappen spelenderwijs inzichtelijk voor zowel het kind als zijn omgeving.

“Geef me iets waar ik wat aan heb”
Hoogbegaafdheid is geen deur tot succes, helaas. Het idee dat hoogbegaafden alles kunnen, overal goed in zijn en de wereld aan hun voeten hebben, is nog steeds wijdverbreid. Maar er is een belangrijk verschil tussen hoog intelligente en hoogbegaafde kinderen. Het hoog intelligente kind kun je zien als de kilometervreter. Ze produceren graag. Geef ze extra werk en ze worden er blij van. Maar het hoogbegaafde kind zal dat niet zijn. Verrijkingsstof is vaak meer van hetzelfde. “Dit kan ik al”, zullen ze denken. “Dit weet ik al. Geef me iets waar ik wat aan heb.” Niet zelden wordt dit verkeerd geïnterpreteerd. Het werk zou te moeilijk zijn of het kind krijgt geen andere stof meer aangeboden omdat hij de basisstof niet eens wil maken. Hoogbegaafden voelen zich dan ook vaak onbegrepen. Ze krijgen niet wat ze nodig hebben, al weten ze zelf vaak prima wat dat is. De vraag is alleen hoe goed het ouders en leerkrachten lukt daarnaar luisteren.

Zijnskenmerken
Hoogbegaafdheid gaat gepaard met een aantal zijnskenmerken, die buiten het hoge IQ een belangrijke rol spelen. Alle hoogbegaafden zijn anders, maar er zijn vijf karaktereigenschappen die in meer of mindere mate, maar meer dan gemiddeld, bij hoogbegaafden terugkomen. Door deze kenmerken te zien en te waarderen helpen we hoogbegaafde kinderen verder. De kenmerken zijn:

  •     Een groot rechtvaardigheidsgevoel
  •     Perfectionisme
  •     Kritisch denken
  •     Hoog bewustzijn/gevoelig
  •     Sterke behoefte aan autonomie

Dit zijn prachtige eigenschappen. Kinderen met deze eigenschappen zijn parels. Maar als je niet goed voor een parel zorgt wordt die dof. In mijn praktijk zie ik veel kinderen die dat overkomt.

“Maar dat is wat vaak tegen me wordt gezegd”

Onlangs had ik een ouder aan de telefoon. Het ging niet goed met zijn hoogbegaafde zoon. Wat kon de school nog voor hem doen? Als je niet weet waar je naar moet kijken, kun je misschien wel honderd dingen doen, die allemaal niks bijdragen. Een hoogbegaafd kind krijgt daardoor met elke nieuwe interventie het gevoel dat er inderdaad iets mis met hem is. Niks lijkt immers te helpen. Daarom is het van groot belang dat we leren kijken naar het kind achter het gedrag.

Twee voorbeelden uit de ZijnsWijzers:

“Ik ben autonoom. Dat betekent niet dat ik eigenwijs ben, of een prinsje of prinsesje dat zijn/haar zin wil hebben. Maar dat is wel wat vaak tegen me gezegd wordt.”

“Ik ben kritisch. Dat betekent niet dat ik brutaal, belerend of een bemoeial ben. Maar dat is wel wat vaak tegen me gezegd wordt.”

Kinderen die hoogbegaafd zijn, krijgen hun zijnskenmerken vaak in negatieve zin terug. Gevoeligheid wordt gezien als aanstellerigheid, perfectionisme als faalangst. Wanneer ze huilen krijgen ze al snel te horen dat het nu maar over moet zijn en wanneer ze intens genieten moeten ze normaal doen. Als ik hier met ouders of leerkrachten over praat, is dat vaak een eyeopener. Een emotionele realisatie. Zij hebben het kind brutaal en eigenwijs genoemd! Dat geeft niet, want vanaf dat moment kun je het anders doen.

Erkenning in wie je bent

In mijn praktijk praat ik met kinderen over de zijnskant van hun hoogbegaafdheid en waarom die zo mooi bij ze past. Door naar ze te luisteren wordt duidelijk wat ze nodig hebben. Dat betekent niet dat we maar moeten doen wat deze kinderen willen, maar door erover te praten voelen ze zich, soms voor het eerst, niet ontkend in wie ze zijn. Ze gaan open. Het gesprek helpt hen én het kind om anders naar hoogbegaafdheid te kijken. Zo zullen doffe parels glanzen.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Van meten naar weten

Van meten naar weten

De strategieën van Wiliam en het creëren van een leercultuur 5 minuten

Lees meer
ICT in de klas

ICT in de klas

Een goed begin is het halve werk 5 minuten

Lees meer
Een volledig beeld van leren

Een volledig beeld van leren

Over beelddenken in een talige wereld 4 minuten

Lees meer
De leerling van nu verdient een coach

De leerling van nu verdient een coach

Iemand die de dialoog boven de monoloog verkiest 3 minuten

Lees meer
Laat ze groeien

Laat ze groeien

De growth mindset als basis voor leren 4 minuten

Lees meer
Ik ga graag met je in discussie

Ik ga graag met je in discussie

Tot welke groep behoor jij? 4 minuten

Lees meer
Heb oog voor meisjes zoals ik

Heb oog voor meisjes zoals ik

Als docent kun je het verschil maken 3 minuten

Lees meer
Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Een kijkje achter de schermen 2 minuten

Lees meer
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Het brein, haal eruit wat erin zit

Het brein, haal eruit wat erin zit

Mindmappen als methode om een leven lang te leren 3

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Jongens en juffen

Jongens en juffen

Wat elke docent zou moeten weten over jongensgedrag

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten