Michel van Ast

132 deelnemers gaven Michel van Ast 4,1 sterren

Technology can amplify great teaching but great technology cannot replace poor teaching.’
- Andreas Schleicher, directeur Directorate for Education and Skills

Stel je een school voor. Leerlingen zitten geconcentreerd achter hun laptops en werken allemaal in hun eigen tempo en op hun eigen niveau aan het vak autotechniek. De digitale methode is volledig adaptief en multimediaal. Soms wordt de stilte even verbroken door iemand die klaar is: “Meneer, zet u de toets voor me open?”  

Is dit toekomstmuziek? ICT op zijn best? Een schrikbeeld, misschien? Wat mij betreft het laatste. Ik heb deze les zelf bijgewoond. Toekomstmuziek is het dus zeker niet. Wel een illustratie van de opvatting dat ICT de sleutel is tot gepersonaliseerd onderwijs. Ik heb mijn bedenkingen bij die opvatting.

Leren is interacteren
Leren valt of staat bij sociale interactie. De leerlingen in dit voorbeeld delen een ruimte met hun docent, maar je kun je afvragen waarom. Er wordt volledig vertrouwd op de technologie. Op andere scholen zie ik hetzelfde gebeuren. Gepersonaliseerd leren wordt ingevuld als een systeem dat de voortgang bijhoudt, data verzamelt en op basis daarvan een ‘passend’ onderwijsaanbod doet. Dat idee is te beperkt.

Ten eerste wordt leren dan opgevat als een soort computeralgoritme. Daarin kan de technologie bepalen wat een leerling nodig heeft. Dat kan prima werken voor specifieke vaardigheden als grammatica of rekenen. Dingen die je veel moet herhalen om ze te kunnen en waar je, als het fout is, meteen door de computer wordt bijgestuurd. Maar voor heel veel andere lesstof is het niet geschikt.

Ten tweede zie ik dat docenten plots te maken krijgen met grote hoeveelheden data. Ze moeten die interpreteren om te bepalen hoe het met een leerling gaat, maar dat is helemaal niet zo eenvoudig. Om nog maar te zwijgen over de enorme hoeveelheid extra werk die het oplevert.

ICT als inspiratie
ICT wordt vaak ingezet als vervanging van papier. Maar technologie heeft pas toegevoegde waarde als die je (nieuwe) didactiek ondersteunt. Uitgevers ontwikkelen mooie digitale methodes waar docenten houvast aan hebben. Maar eigenlijk moet het andersom zijn. Vraag je af wat je doel is en welke middelen daarbij passen. Zoek naar nieuwe vormen van leren en onderwijzen en dan pas naar de ICT die dat ondersteunt.

Ik zag ooit een project waarbij leerlingen moesten bloggen over de kubieke mijl rond hun school. Daarvoor moeten ze op pad, buiten de muren van hun school en hebben ze interactie met elkaar én met kinderen uit andere landen. Ze leren over de wereld om hen heen, de wereld van anderen, oefenen hun Engels en hun communicatievaardigheden. Een unieke manier van leren die zonder technologie niet mogelijk was geweest.

Als we ICT leidend maken, zoals op de school uit het voorbeeld, gaan sociale interactie en belangrijke vaardigheden verloren. Onderwijs is veel meer dan dingen die je kunt toetsen. Pas als we technologie kunnen gebruiken om kinderen te leren wat ze nodig hebben, bereiden we ze echt voor op de toekomst




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten