René van Engelen

447 deelnemers gaven René van Engelen 4,1 sterren

Jongens doen het gemiddeld slechter op school dan meisjes. Toch bekleden ze later hogere functies en blijven vrouwen ondervertegenwoordigd in het bedrijfsleven. Een belangrijke oorzaak voor deze mismatch tussen onderwijs en loopbaan ligt in het feit dat kinderen vooral les krijgen van vrouwen. Vrouwelijke leerkrachten herkennen zichzelf niet in jongensgedrag en zijn geneigd veel van dat gedrag in te perken. Maar wie zich bewust is van de onderliggende biologische oorzaken zal er anders mee omgaan. Weten wat er in een jongenslijf gebeurt scheelt een hoop frustratie.

Ieder mens heeft mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. Wetenschappers hebben aangetoond dat mensen die qua hersenstructuur ergens tussen man en vrouw in zitten, het gelukkigst zijn. Ze hebben eigenschappen en vaardigheden aan beide kanten van het spectrum. In de praktijk zitten de meeste mensen meer aan de vrouwelijke kant of juist meer aan de mannelijke kant en dat brengt bepaalde kenmerken met zich mee.

Jongens, gedraag je
We zijn allemaal verschillend. Veel meer dan biologie bepalen onze opvoeding en levensloop wie we zijn. Toch is er een aantal verschillen tussen schoolgaande jongens en meisjes. Bewust zijn van de verschillen biedt de mogelijkheid er beter mee om te gaan. Een paar typische jongenskenmerken op een rij.

  • Jongens zijn energieker. Hun natuurlijke beweegdrang is sterker dan die van meisjes. Zeker wanneer ze tegen de puberteit lopen gaan de verschillen opvallen. Op het schoolplein rennen en razen de jongens nog, terwijl de meisjes in groepjes staan te kletsen. Maar in de klas vragen we ze juist  om zoveel mogelijk stil te zitten. Geen wonder dat dat voor veel jongens moeilijker is dan voor meisjes
  • De doorbloeding van een meisjesbrein is 20% sterker dan die van jongens. Bij jongens gaat het voornamelijk naar hun spieren. Wanneer ze lang stil zitten vertraagt de doorbloeding van de hersenen en raken jongens in de ‘uit-stand’. Door ze even te laten bewegen, houd je ze bij de les.
  • Jongens leren door te doen. Ze leren waar grenzen liggen door ze op te zoeken. Wanneer we dat inperken leren ze minder goed dan meisjes wat wel en niet kan. Houd er rekening mee dat jongens van nature beter in staat zijn om risico’s in te schatten. Wat de juf gevaarlijk vindt is dat niet per definitie.
  • Jongens bouwen een band op door aan elkaar te zitten. Ze stoeien bijvoorbeeld en doen fysieke spelletjes. Onderlinge competitie speelt hierbij een rol. Geef ze die ruimte.
  • Mannen hebben negen keer meer testosteron in hun lijf dan vrouwen. Bij jongens neemt de hoeveelheid ongeveer vanaf hun 11e met een factor zeven- tot achthonderd toe. Dat heeft een enorme invloed op hun leven. Zo kunnen ze plotseling in woede uitbarsten. Vaak hebben ze daar achteraf veel spijt van, maar ze zijn nauwelijks in staat het te voorkomen. Straf ze er niet voor. Er zijn andere opties.

En de docent?
Leerkrachten zouden zich van dit soort kenmerken bewust moeten zijn en hun handelen er op aan moeten passen. Laat die woedende testosteronbom bijvoorbeeld eerst even afkoelen. Haal hem weg uit de situatie. Wanneer hij tot rust is gekomen, vraag je hem of hij geschrokken is. Straffen werkt niet, maar hij moet er ook niet mee wegkomen. De jongen heeft immers iets stuk gemaakt en het is belangrijk dat te herstellen. Veel jongens vinden dit moeilijk, maar ze leren er meer van dan van straf. En gun hem die schone lei. Juist vrouwelijke docenten blijven soms last houden van een aanvaring. Probeer na een sorry echt opnieuw te beginnen.

Door oog te hebben voor de verschillen, kunnen we jongens verder helpen. En het mooie is, je eigen werkdag wordt er een stuk lichter van.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Het brein, haal eruit wat erin zit

Het brein, haal eruit wat erin zit

Mindmappen als methode om een leven lang te leren 3

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten