Home > Onderwijs begrippen > Schooladvies
Het schooladvies is het officiële advies dat basisscholen aan het einde van groep 8 geven over het meest passende niveau van voortgezet onderwijs voor een leerling. Sinds 2015 is het schooladvies leidend bij plaatsing in het vo. De uitkomst van de doorstroomtoets kan aanleiding zijn voor heroverweging, maar mag niet leiden tot een lager advies.
Het schooladvies wordt opgesteld op basis van een brede afweging van factoren: leerprestaties over meerdere jaren, werkhouding, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en de toetsgegevens uit het leerlingvolgsysteem. Ook gesprekken met ouders en observaties van leerkrachten spelen een belangrijke rol. De toetsresultaten uit de doorstroomtoets volgen pas na het adviesmoment en zijn aanvullend van aard.
Wanneer de doorstroomtoets een hoger uitstroomniveau laat zien dan het oorspronkelijke advies, is de school verplicht het advies te heroverwegen. Dit gebeurt in overleg met de leerling en ouders. De school kan het advies bijstellen, maar is dat niet verplicht. Belangrijk is dat deze beslissing goed gemotiveerd wordt en in het belang van de leerling genomen wordt.
Het schooladvies vormt de basis voor het brugklasadvies, maar is niet altijd identiek daaraan. Sommige vo-scholen bieden brede brugklassen aan waarin meerdere niveaus worden gecombineerd, om leerlingen nog ruimte te geven zich te ontwikkelen. In dit proces speelt ook de warme overdracht een rol.
Een zorgvuldig tot stand gekomen schooladvies draagt bij aan kansengelijkheid en een passende plek in het voortgezet onderwijs. Het is daarom van groot belang dat basisscholen het adviestraject professioneel en transparant inrichten – met oog voor de totale ontwikkeling van de leerling.