Psycho-educatie is het systematisch informeren van leerlingen (en vaak ook ouders of leerkrachten) over een psychische aandoening, gedragsprobleem of ontwikkelingsstoornis. Het doel is om inzicht, acceptatie en handelingsvaardigheid te vergroten. In het onderwijs wordt psycho-educatie ingezet bij bijvoorbeeld ADHD, autisme, angststoornissen of trauma.
Wanneer leerlingen begrijpen wat er met hen aan de hand is, geeft dat vaak rust, grip en zelfvertrouwen. Het helpt om gevoelens van schaamte of machteloosheid te verminderen. Ook bevordert het de samenwerking tussen leerling, ouders en school.
Psycho-educatie bestaat vaak uit:
Dit kan individueel of in groepsverband plaatsvinden, en mondeling, schriftelijk of via visuele middelen worden aangeboden.
Hoewel psycho-educatie vaak door zorgprofessionals wordt verzorgd, speelt de school een belangrijke rol in signalering, begeleiding en opvolging. Leerkrachten kunnen bijdragen door in hun pedagogisch klimaat ruimte te bieden voor begrip, reflectie en het normaliseren van verschillen tussen leerlingen.