Home > Onderwijs begrippen

Wat is het protocol ERWD?

Het protocol ERWD staat voor *Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie*. Het is een landelijk ondersteuningsdocument voor scholen om leerlingen met hardnekkige rekenproblemen of dyscalculie tijdig te signaleren, begeleiden en diagnosticeren. Het protocol helpt scholen om gestructureerd en handelingsgericht te werken binnen de rekenondersteuning.

Doel van het protocol

Het protocol ERWD heeft als doel om:

  • vroegtijdig signalen van rekenproblemen te herkennen
  • adequate interventies in te zetten in de klas
  • het traject richting een dyscalculieverklaring onderbouwd vorm te geven
  • de samenwerking tussen leerkrachten, intern begeleiders en externe specialisten te versterken

Toepassing in de schoolpraktijk

Het protocol beschrijft een stapsgewijze aanpak in drie niveaus:

  1. Niveau 1: preventieve en groepsgerichte instructie
  2. Niveau 2: extra ondersteuning binnen de klas
  3. Niveau 3: intensieve, individuele begeleiding buiten de reguliere les

Deze opbouw sluit aan bij het gedachtegoed van de onderwijszorgstructuur binnen leerlingenzorg.

Relatie met dyscalculie en passend onderwijs

Het protocol ERWD biedt handvatten om leerlingen met ernstige rekenproblemen op een passende manier te ondersteunen, binnen de kaders van passend onderwijs. Indien blijkt dat intensieve begeleiding onvoldoende resultaat heeft, kan op basis van het protocol diagnostisch onderzoek worden ingezet richting een mogelijke dyscalculieverklaring.