Home > Onderwijs begrippen > Protocol ERWD
Het protocol ERWD staat voor Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie. Het is een landelijk ondersteuningsdocument voor basisscholen en onderbouw VO-scholen, bedoeld om leerlingen met hardnekkige rekenproblemen of dyscalculie tijdig te signaleren, begeleiden en diagnosticeren. Het protocol is ontwikkeld door de Expertgroep ERWD en sluit aan bij het gedachtengoed van handelingsgericht werken en passend onderwijs.
Het ERWD-protocol ondersteunt scholen bij een systematische aanpak van rekenproblemen. Doelen zijn onder andere:
Het protocol draagt bij aan preventie van leeruitval én aan passende ondersteuning voor leerlingen die niet profiteren van reguliere rekeninstructie.
Het protocol beschrijft een stapsgewijze aanpak in drie ondersteuningsniveaus:
Deze niveaus zijn onderdeel van de ondersteuningsstructuur en vormen samen een zorgcontinuüm binnen de school.
Indien ondanks intensieve begeleiding (niveau 3) de rekenontwikkeling stagneert, kan het protocol ERWD dienen als basis voor diagnostisch onderzoek naar dyscalculie. Een leerling komt in aanmerking voor een dyscalculieverklaring als voldaan is aan de criteria zoals beschreven in het protocol (o.a. hardnekkigheid, didactische resistentie, uitsluiting van andere oorzaken).
Het protocol helpt scholen om de ondersteuningsgeschiedenis zorgvuldig vast te leggen, zodat een eventuele verwijzing naar een orthopedagoog of GZ-psycholoog goed onderbouwd is.
Het protocol ERWD sluit aan bij de visie van passend onderwijs: elke leerling heeft recht op ondersteuning die aansluit bij zijn of haar onderwijsbehoeften. Door het protocol structureel toe te passen, creëren scholen een solide basis voor leerlingenzorg en samenwerking met ouders en externe experts.
Bekijk ook onze begrippen over dyscalculie, remedial teaching en leerproblemen voor meer achtergrond over ondersteuning bij rekenen.