Home > Onderwijs begrippen > LOB-activiteiten

Wat zijn LOB-activiteiten?

LOB-activiteiten zijn activiteiten binnen de loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) die leerlingen ondersteunen bij het ontdekken van hun talenten, interesses en mogelijkheden. Deze activiteiten maken deel uit van het loopbaanontwikkelingsproces en helpen jongeren om weloverwogen keuzes te maken voor studie en beroep. LOB is verplicht in het voortgezet onderwijs en sluit aan bij het ontwikkelen van loopbaancompetenties zoals reflecteren, netwerken en zelfsturing.

Waarom zijn LOB-activiteiten belangrijk?

Door deelname aan LOB-activiteiten krijgen leerlingen meer zicht op wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Het helpt hen bij:

  • het maken van een passende studie- of profielkeuze;
  • het ontwikkelen van eigenaarschap over hun leer- en loopbaan;
  • het voorkomen van uitval of verkeerde keuzes in het vervolgonderwijs;
  • het opbouwen van zelfvertrouwen en toekomstgericht denken.

LOB draagt dus bij aan welbevinden, motivatie en een succesvolle doorstroom naar vervolgonderwijs of werk.

Voorbeelden van effectieve LOB-activiteiten

Er zijn talloze vormen van LOB-activiteiten, variërend van kortdurende opdrachten tot langdurige ervaringen:

  • Meeloopdagen en open dagen: Oriëntatie op mbo-, hbo- of universitaire opleidingen.
  • Stages: Kennismaken met beroepen en werkculturen in de praktijk.
  • Gastlessen: Professionals uit het werkveld vertellen over hun loopbaan.
  • Beroepenmarkten: Leerlingen gaan in gesprek met vertegenwoordigers uit verschillende sectoren.
  • Competentie- of interessetests: Inzicht in drijfveren, kwaliteiten en voorkeuren.
  • Loopbaangesprekken: Reflectieve gesprekken met mentor of decaan.

Wie begeleidt LOB-activiteiten?

De decaan is vaak de centrale persoon bij het coördineren van LOB binnen de school. Hij of zij ondersteunt mentoren, verzorgt individuele begeleiding en ontwikkelt samen met het team een doorlopende leerlijn LOB. Ook mentoren, vakdocenten en ouders spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van reflectie en het bespreken van toekomstplannen.

LOB inbedden in het curriculum

LOB-activiteiten zijn het meest effectief als ze onderdeel uitmaken van een breed, doorlopend programma binnen de school. Denk aan:

  • LOB-leerlijnen per leerjaar (bijvoorbeeld in de onderbouw: kennismaken, in de bovenbouw: verdiepen);
  • verweven in vakken of projecten (bijv. beroepsoriëntatie in maatschappijleer);
  • koppeling aan persoonlijke ontwikkeling en burgerschapsonderwijs.

Meer weten over LOB-activiteiten?

Wil je als onderwijsprofessional meer uit LOB halen? Bekijk dan ook onze begrippen over loopbaangesprekken, reflectiegesprekken en doorstromen. Zo bouw je aan een LOB-aanpak die echt verschil maakt.