Home > Onderwijs begrippen > Reflectiegesprek
Een reflectiegesprek is een begeleid gesprek waarin een leerling samen met een docent, mentor of begeleider terugblikt op ervaringen, gedrag, keuzes en leerprocessen. Het doel is om bewustwording en zelfinzicht te stimuleren, zodat de leerling kan leren van situaties en zich verder kan ontwikkelen, zowel persoonlijk als op leergebied. Reflectiegesprekken helpen leerlingen om stil te staan bij hun leerproces, hun sterke punten te ontdekken en verbeterpunten te identificeren.
Reflectiegesprekken zijn essentieel voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling. Ze helpen leerlingen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces, verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling en betere keuzes te maken voor de toekomst. Deze gesprekken bevorderen eigenaarschap, motivatie en zelfsturing, en dragen bij aan meer betrokkenheid bij het eigen leerproces.
Tijdens een reflectiegesprek worden vaak de volgende onderwerpen besproken:
Docenten, mentoren en begeleiders spelen een cruciale rol bij reflectiegesprekken. Zij stellen verdiepende vragen, geven feedback en helpen leerlingen om inzicht te krijgen in hun leerproces. Dit stimuleert zelfinzicht en ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van zelfsturing en persoonlijke groei.
Wil je meer weten over reflectiegesprekken? Bekijk dan ook onze pagina's over loopbaangesprekken, driehoeksgesprekken en loopbaanbegeleiding.