Doubleren, ook bekend als zittenblijven, is het proces waarbij een leerling een schooljaar opnieuw moet doen omdat hij of zij niet voldoet aan de vereiste prestatienormen of leerdoelen van dat jaar. Deze beslissing wordt vaak genomen op basis van academische prestaties, maar kan ook beïnvloed worden door sociale, emotionele of gedragsfactoren.
Het doubleren kan leerlingen de kans bieden om essentiële vaardigheden en kennis op te bouwen die nodig zijn voor succes in toekomstige onderwijsjaren. Het wordt echter ook gezien als een controversiële maatregel, omdat het potentieel negatieve gevolgen kan hebben voor de zelfwaardering en sociale relaties van de leerling. Er is een groeiend debat over alternatieven voor doubleren, zoals differentiatie in het curriculum en gepersonaliseerde leertrajecten, die kunnen helpen om de noodzaak van doubleren te verminderen.
Onderwijsinstellingen en beleidsmakers streven ernaar effectieve strategieën te ontwikkelen die ondersteuning en interventies bieden, zodat alle leerlingen kunnen slagen zonder de noodzaak tot doubleren.