Kwaliteitscoördinator jonge kind mobiele header 5554
 
Kwaliteitscoördinator jonge kind header 5554
 
11271 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,32

Kwaliteitscoördinator jonge kind

Cursus

Als kwaliteitscoördinator in de onderbouw heb je een belangrijke rol: je ondersteunt kleuterleerkrachten, bewaakt de onderwijskwaliteit, stimuleert een rijke speel- en leeromgeving en bevordert sterk leerkrachthandelen. Dat vraagt om kennis van jonge kinderen én vaardigheden om je team professioneel te begeleiden.

Tijdens deze cursus ontwikkel je een verdiepende blik op onderwijs aan het jonge kind. Je leert hoe je in jouw rol als leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur bijdraagt aan doordacht en duurzaam kleuteronderwijs. Je zet hierbij actief in op preventief handelen, passend bij de ontwikkelbehoeften van jonge kinderen.

Bouw als kwaliteitscoördinator jonge kind aan sterk en doordacht kleuteronderwijs!

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor kwaliteitscoördinatoren die hun rol in de onderbouw willen versterken.
De cursus is een aanvulling op de opleiding Intern begeleider als kwaliteitscoördinator of een soortgelijke opleiding. 

De cursusgroep bestaat uit maximaal 16 deelnemers.

Programma

Tijdens deze cursus versterk je jouw rol als kwaliteitscoördinator in de onderbouw. Je verdiept je in de ontwikkeling van het jonge kind én in wat dit vraagt van de organisatie van onderwijs. Je leert hoe je vanuit de rollen van leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur bijdraagt aan sterk, samenhangend en toekomstgericht kleuteronderwijs.
De cursus bestaat uit vier interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Culemborg.

Dag 1

Breinontwikkeling & Structuur

Hoe leert het jonge kind, en wat heeft het nodig om tot ontwikkeling te komen?

  • Hoe werkt het lerende brein van jonge kinderen?
  • Wat is de invloed van stress op ontwikkeling en gedrag?
  • Wat doet een sensitief-responsieve leerkracht?
  • Het belang van structuur, autonomie en voorspelbaarheid voor kleuters
  • Hoe beïnvloed je door structuur en duidelijke routines het gedrag van jonge kinderen?

Vanuit jouw rol als KC'er:

  • Leercoördinator: Hoe ondersteun je collega’s bij het ontwikkelen van effectieve routines die bijdragen aan preventief handelen?
  • Zorgregisseur: Hoe zorg je ervoor dat álle kinderen profiteren van een gestructureerde en voorspelbare omgeving?

Dag 2

Verrijk de leeromgeving

Een rijke speel- en leeromgeving is de basis voor onderwijs aan het jonge kind.

  • Wat is het belang van spel, en welk leerkrachthandelen hoort daarbij?
  • Hoe richt je uitdagende, betekenisvolle hoeken in?
  • Welke materialen zijn uitdagend en prikkelend voor jonge kinderen?
  • Hoe vormen rijke spelthema’s de basis voor wereldoriëntatie in de onderbouw?
  • Hoe ziet doelgericht werken in de zone van naaste ontwikkeling eruit?

Vanuit jouw rol als KC’er:

  • Leercoördinator: Hoe begeleid je leerkrachten bij het creëren van een (ver)rijke omgeving waarin preventief handelen vanzelfsprekend wordt?
  • Trendanalist: Wat laten observaties en data zien over het effect van spel en omgeving op gedrag en betrokkenheid van kleuters?

Dag 3

Sturen op kwaliteit en data

Hoe maak je de kwaliteit van kleuteronderwijs zichtbaar, bespreekbaar én stuurbaar?

  • Hoe zorg je voor een krachtige en realistische visie op kleuteronderwijs? En hoe vormt deze visie het uitgangspunt bij kwaliteitsverbetering?
  • Hoe borg je de doorgaande lijn van groep 1-2 naar groep 3?
  • Welke kwaliteitsinstrumenten zijn geschikt voor het jonge kind?
  • Hoe observeer je objectief, zonder cognitieve bias?
  • Wat zijn krachtige ontwikkelimpulsen en hoe geef je die vorm?
  • Hoe maak je opbrengsten en ontwikkellijnen inzichtelijk voor het team?
  • Strategieën voor duurzame implementatie van verbeteringen.

Vanuit jouw rol als KC’er:

  • Trendanalist: Hoe vertaal je data naar gerichte interventies én handelingsadviezen voor leerkrachten om differentiatie en instructie te versterken?
  • Zorgregisseur: Hoe gebruik je observaties en data om vroegtijdig onderwijsbehoeften te signaleren en leerkrachten preventieve ondersteuning te bieden?

Dag 4

Borging binnen de school

Hoe geef je je rol duurzaam vorm binnen de schoolorganisatie?

  • Wat zijn je taken en verantwoordelijkheden als KC’er in de onderbouw?
  • Hoe ga je om met weerstand en teamdynamiek?
  • Hoe bewaak je balans tussen je verschillende rollen binnen de school?
  • Hoe zorg je voor gedeeld eigenaarschap binnen het team? En hoe maak je het versterken van de onderbouw een gezamenlijke taak?

We sluiten de cursus af met praktijkgerichte casuïstiek en het opstellen van een persoonlijk actieplan. Je beantwoordt daarin drie centrale vragen:

  • Wat is er nodig van mij?
  • Wat is er nodig van het team?
  • Wat is er nodig van het beleid?

Met het actieplan formuleer je concrete stappen om als kwaliteitscoördinator planmatig en preventief te kunnen handelen, samen met het team.

Reviews

Een fijne praktische dag en kennismaking met de KC-er! Vooral het zorggedeelte kunnen verkleinen in je werk was een aha-moment.
K. de Haas
Fijne praktische nascholing met duidelijk hart voor het jonge kind! Heel inspirerend.
Leerkracht onderbouw
Wat is 't waardevol om met elkaar te kijken waar je spel kan verrijken. Spelend leren, lerend spelen... dat is wat kleuters willen...
Rianne de Jong
Het volgen van nascholing bij Medilex bevordert de professionaliteit van de leerkracht.
Deelnemer over Medilex Onderwijs
Weer een enorme energie boost gekregen om mee te nemen naar mijn collega’s.
Deelnemer over Medilex Onderwijs

Praktische Informatie

Datum

Vierdaagse cursus | 10 februari, 24 maart, 12 mei en 16 juni 2026 (dinsdagen)

Kosten

Naast toegang tot de vierdaagse cursus krijg je:

  handouts met de presentaties van de trainer
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1695 ex btw per persoon voor vier dagen. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Trainingsruimte Helder Onderwijsadvies

Parallelweg West 15A

4104 AX Culemborg

Locatie en parkeren

Trainingsruimte Helder Onderwijsadvies, Culemborg

De trainingsruimte van Helder Onderwijsadvies ligt op ongeveer 10 minuten lopen van station Culemborg. Parkeren kan gratis voor de deur. 

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 34 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  26 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   8 uur

Delen met een collega of downloaden