Kleutertaal mobiele header 4662
 
Kleutertaal header 4662
 
13555 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,02

Kleutertaal

Congres

In het kort

Als de taalontwikkeling van jouw kleuters achterblijft, vergroot dit de kans op leerproblemen en sociaal emotionele problemen in de opvolgende leerjaren. Hoe signaleer je mogelijke leesproblemen bij kleuters? En wat is het belang van woordenschat voor de sociaal emotionele ontwikkeling? 

Verbeter de taalvaardigheid van de kleuters in jouw groep!

Tijdens dit congres komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Welke begeleiding bied je risicokleuters met een zwakke taalontwikkeling? 
  • Hoe richt je een rijke en betekenisvolle lees- en schrijfomgeving in? 
  • Hoe zorg je dat begrijpend luisteren meer is dan interactief voorlezen? 

Online of op locatie?

In samenwerking met de locatie doen we er alles aan om jou een prettige en veilige dag te bezorgen. Ook bij dit congres treffen we passende maatregelen. Kom je liever niet naar de locatie, zit je in quarantaine of mag je vanwege klachten niet komen? Volg het congres dan online via de livestream, een handige extra service!

 

Meer over online deelname

 

Hoe werkt een livestream?

 

Voor wie

Deze bijeenkomst is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten groep 1 en/of 2
  • Intern begeleiders  
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
  • Taalcoördinatoren
  • Onderwijsassistenten 
uit het primair onderwijs. 

  

Programma

9:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9:30
Opening en inleiding door dagvoorzitter 
Myrthe Meurders, communicatiespecialist, trainer en dagvoorzitter 

9.45
Protocol preventie leesproblemen groep 1 en 2
Martine Gijsel, senior onderzoeker Expertisecentrum Nederlands 

  • Hoe signaleer je mogelijke leesproblemen bij kleuters? 
  • Welke begeleiding bied je risicokleuters? 
  • Hoe zorg je voor een breed taalaanbod in je kleuterklas? 

10.45
Koffie- en theepauze

11.00
Begrijpend luisteren
Eveline Suijkerbuijk - Bogers, onderwijsadviseur bij Edux

  • Prentenboeken en informatieve boeken ondersteunend inzetten bij begrijpend luisteren
  • Hoe zorg je dat begrijpend luisteren meer is dan alleen interactief voorlezen?
  • Welke coöperatieve werkvormen stimuleren denkvaardigheden bij begrijpend luisteren?
  • Waarop let je extra voor leerlingen met een taalachterstand?

12.00
Verzorgde lunch

13.00
Woordenschat 
Annoek Snip, klinisch jeugdpsycholoog en leerkracht/trainer bij de WonderWoordenWinkel

  • Het belang van woordenschat voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters
  • Hoe help je kleuters hun gedachten en gevoelens te verwoorden?
  • Hoe ondersteun je de woordenschatontwikkeling bij leerlingen met een taalachterstand? 

13:45
Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) in de klas
Bernadette Sanders, orthopedagoog, eigenaar Smartonderwijs en auteur van o.a. 'TOS en het jonge kind' 

  • Wanneer spreek je van TOS? En wat is de invloed ervan op de verdere ontwikkeling?
  • Hoe herken je TOS bij kleuters? 
  • Welke hulp bied je kleuters met TOS in de klas?

14:45
Koffie- en theepauze

15:00
De lees- en schrijfhoek opnieuw bekeken
José Hillen, opleidingsdocent onderwijskunde Hogeschool De Kempel

  • Hoe richt je een rijke en betekenisvolle lees- en schrijfomgeving in? 
  • Hoe zorg je dat de lees- en schrijfhoek levend en actueel blijft?
  • Waarop let je in de taalhoeken voor leerlingen met een taalachterstand?

16:00
Afsluiting door de dagvoorzitter

 

 

Ervaringen van deelnemers

Ik vond het een zeer zinvolle en leerzame dag!
Ik vond echt dat jullie het super hebben georganiseerd. Mooie afwisselingen, stipt op schema lopen echt super.
Het was een heel leuk en leerzaam programma. De presentatie van de deelnemende specialisten was prima!

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 395 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie en parkeren

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Klik hier voor de website van Antropia, Cultuur- en Congrescentrum


Bezoekers kunnen parkeren in de Q-Park bij Station P+R Driebergen Zeist. Adres is Stationsweg 15B Driebergen-Rijssenburg.
Rijd tot de slagboom. Je kenteken wordt gescand. Bij Antropia ontvang je een uitrijkaart.

Vanuit Utrecht
Volg de A12 richting Arnhem en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Onderaan de afrit linksaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Vanuit Arnhem
Volg de A12 richting Utrecht en neem afslag 20 Driebergen/Zeist. Let op: onderaan de afrit rechtsaf richting Zeist. Volg de weg rechtdoor, totdat de weg naar beneden helt. Sorteer daar links voor en ga nog vóór de spoorbrug linksaf. U vindt de P+R garage even verder aan uw linkerhand.

Na het parkeren loopt u de garage uit naar rechts het voetpad op en volgt u de bordjes Antropia. (U ziet rechts Landgoed De Reehorst liggen).

Per trein
Het station Driebergen/Zeist ligt aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Het station heeft vier maal per uur rechtstreeks verbinding met Utrecht CS en Arnhem. Landgoed De Reehorst ligt op ca. 50 meter van het station, aan de overzijde van de parkeerplaats, tegenover de hoofdingang van het station.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 6 studiebelastingsuren, onder aanbodcode Vw6pm4VazE

 

 
Urenverdeling naar inhoud
 
Vakinhoudelijk 6 uur
(Vak)didactisch -
Pedagogisch -
Overig -

 

Lerarenportfolio.nl

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven