Home > Onderwijs begrippen

Wat is PDD-NOS?

PDD-NOS staat voor *Pervasive Developmental Disorder – Not Otherwise Specified*. Het was een diagnose binnen de oude DSM-classificatie voor kinderen met kenmerken van autisme, maar die niet volledig voldeden aan de criteria van klassiek autisme of Asperger. In de DSM-5 is PDD-NOS vervangen door de bredere diagnose *autismespectrumstoornis* (ASS).

Kenmerken van PDD-NOS in de klas

Leerlingen met PDD-NOS vertonen vaak een combinatie van:

  • moeite met sociale omgang en het aanvoelen van sociale signalen
  • behoefte aan structuur en voorspelbaarheid
  • gevoeligheid voor prikkels of veranderingen
  • taal- of communicatieproblemen, vaak subtieler dan bij klassiek autisme
  • rigide denkpatronen of beperkte interesses

Het beeld is doorgaans ‘milder’ en minder opvallend, waardoor PDD-NOS-leerlingen soms onopgemerkt blijven in de klas.

PDD-NOS en onderwijsbehoeften

Hoewel de term verouderd is, komt deze nog vaak voor in oude handelingsplannen, indicaties of dossiers. Het is belangrijk dat scholen de kenmerken blijven herkennen en begrijpen. Deze leerlingen hebben baat bij:

  • duidelijke en consistente routines
  • expliciete uitleg van sociale situaties
  • rustige werkplekken en overzichtelijke taken
  • begripvol en voorspelbaar pedagogisch klimaat

Relatie tot andere stoornissen

PDD-NOS overlapt deels met ADHD, concentratiestoornissen en angststoornissen. Een goede diagnostiek en samenwerking tussen school en zorgprofessionals is essentieel voor gerichte ondersteuning.