Home > Onderwijs begrippen > Inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs is een onderwijsvorm waarbij álle leerlingen, met of zonder ondersteuningsbehoeften, samen leren binnen dezelfde school en klas. De nadruk ligt op gelijke kansen, toegankelijkheid en een leeromgeving waarin verschillen worden erkend én gewaardeerd. Inclusief onderwijs sluit aan bij het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap en vormt een verdieping van het passend onderwijs-beleid in Nederland.
In een inclusieve school is het uitgangspunt dat ieder kind welkom is, ongeacht achtergrond, gedrag, beperking of talent. Diversiteit wordt gezien als een verrijking voor de hele schoolgemeenschap.
Een inclusieve leeromgeving vraagt om een structurele en cultuurgerichte aanpak. Belangrijke kenmerken zijn:
De ondersteuningscoördinator is vaak de spil in het realiseren van inclusief onderwijs. Deze professional zorgt voor de juiste ondersteuning, het betrekken van specialisten en het begeleiden van leraren bij de uitvoering. Denk aan ondersteuning bij executieve functies, gedragsproblemen of leerbelemmeringen.
Een goed geïmplementeerde inclusieve aanpak biedt veel voordelen:
Inclusief onderwijs vraagt om flexibiliteit en structurele ondersteuning:
Inclusief onderwijs is een ambitieus maar waardevol streven. Het bevordert sociale cohesie, persoonlijke ontwikkeling en een breed gedragen onderwijskwaliteit. Door te investeren in een inclusieve schoolcultuur creëer je een leeromgeving waarin álle leerlingen zich gezien, ondersteund en uitgedaagd voelen – ongeacht hun beginsituatie.
Wil je meer weten over ondersteuningsstructuren? Lees ook over passend onderwijs, ondersteuningscoördinatoren of neurodiversiteit in de klas.