Ik zal een jaar of 16 zijn geweest. Een docent vroeg me of ik hem na de les nog even wilde helpen. Natuurlijk wilde ik dat! Wat ik niet verwacht had, was dat hij me zou vragen hoe het met me ging. Ik voelde me voor het eerst gezien in mijn geworstel. En het enige wat ik kon was huilen.

Als docent kun je het verschil maken, alleen al door zo’n vraag te stellen. Na mijn huilbui spraken we af dat ik voortaan naar huis mocht als het me teveel werd. Geen vragen, geen briefjes. Ik spendeerde daarna zeker de helft van mijn examenjaar op de bank, maar slaagde zonder moeite met goede cijfers.

Inmiddels ben ik Meisjescoach. Daarmee was ik de eerste in Nederland en sinds 2018 geef ik mijn kennis over het vak door en leid ik mijn eigen collega’s op. Want wat had het een verschil gemaakt als er toen zo iemand voor mij was geweest.

Opvallen door niet op te vallen
Meisjes die onzeker zijn of een negatief zelfbeeld hebben blijven makkelijk onder de radar, zeker in grote klassen. Ze vallen eerder op door aangepast dan door problematisch gedrag. Ze zijn vaak sociaal en vinden houvast in hun schoolwerk. Juist in hun schoolwerk. Zeker meiden op de havo en in het vwo zijn geneigd in hun hoofd te gaan zitten, maar ze gaan daarin gemakkelijk over hun eigen grenzen heen. Meestal vallen dit soort meisjes pas op als ze fysieke klachten krijgen. Zelf onderging ik bloedtests en een hersenscan omdat ik moe was en altijd hoofdpijn had. Af en toe komt er iets uit zo’n test, zoals de ziekte van Pfeiffer en vaak zitten de diagnoses in de richting van prikkelbaar darmsyndroom en spanningshoofdpijn. Het zijn helaas soms de “afvoerputjes van de medische wetenschap”, want de onderliggende oorzaken worden nog vaak over het hoofd gezien.

Overtuigingen
Docenten en leerkrachten hebben veel te doen, vooral in grote klassen. Ik zal dan ook van niemand vragen nog meer te doen. Wat ik wel graag zou willen, is dat docenten net even anders leren kijken om het soort meisje dat ik zelf was te zien. Zo kunnen ze op tijd naar de juiste plekken verwijzen. Deze meisjes vragen zelf niet snel om hulp. Ik kom in mijn praktijk regelmatig meisjes tegen waarvan ik zou wensen dat ze een jaar eerder al bij me waren gekomen.

De drempel om hulp te zoeken hangt samen met de onderliggende oorzaken van hun klachten. Overtuigingen over wie ze zijn en wat ze waard zijn. Als je bijvoorbeeld gelooft dat je alleen bestaansrecht hebt als je er altijd voor anderen bent, trek je niet snel aan de bel. Deze meisjes gaan rock-bottom. Ze gaan net zolang door tot ze het niet meer kunnen dragen en dan is er niemand die het aan zag komen.

Signalen van verborgen leed
Ik ben blij dat er tegenwoordig meer bekend is dan in mijn tijd. Nu wordt tenminste gezien dat ook kinderen en jongeren een burn-out kunnen krijgen. Maar als de signalen van verborgen leed op tijd worden gezien, kan dat worden voorkomen. Let in de klas even extra op “het hertje dat met haar ogen in de koplampen staart” en op het meisje met die grauwe teint. Schrikt een meisje snel of voelt ze zich snel aangevallen? Friemelt ze veel? Lijkt het licht aan te staan, maar is er niemand thuis? En hoe warm is ze gekleed? Meisjes die in hun hoofd kruipen en zich op de studie storten, verliezen het overlevingsmechanisme kou te signaleren als een gevaar. En nee, docenten snappen niks van mode en korte topjes zijn hip. Maar als een meisje ook op weg naar school geen jas draagt en eenmaal in de klas niks fysieks lijkt te doen om op te warmen, kan dat een signaal zijn.

Het lichaam heeft de eindstem. Tegen de tijd dat een meisje zo ver over haar eigen grenzen heen gaat dat het niet meer vol te houden is, houdt het lichaam halt. En als de artsen maar niks kunnen vinden, is ze al wel degelijk echt ziek. Vraag haar eerder hoe het met haar gaat en laat haar merken dat je haar ziet. Ze zal je de rest van haar leven dankbaar zijn.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Van meten naar weten

Van meten naar weten

De strategieën van Wiliam en het creëren van een leercultuur 5 minuten

Lees meer
ICT in de klas

ICT in de klas

Een goed begin is het halve werk 5 minuten

Lees meer
Parels poetsen

Parels poetsen

Over de zijnskant van hoogbegaafdheid 3 minuten

Lees meer
Een volledig beeld van leren

Een volledig beeld van leren

Over beelddenken in een talige wereld 4 minuten

Lees meer
De leerling van nu verdient een coach

De leerling van nu verdient een coach

Iemand die de dialoog boven de monoloog verkiest 3 minuten

Lees meer
Laat ze groeien

Laat ze groeien

De growth mindset als basis voor leren 4 minuten

Lees meer
Ik ga graag met je in discussie

Ik ga graag met je in discussie

Tot welke groep behoor jij? 4 minuten

Lees meer
Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Van praktijkprobleem naar congresprogramma

Een kijkje achter de schermen 2 minuten

Lees meer
Beweging en dans in de kinderopvang

Beweging en dans in de kinderopvang

Tijd voor een bewuste aanpak 2 minuten

Lees meer
Het brein, haal eruit wat erin zit

Het brein, haal eruit wat erin zit

Mindmappen als methode om een leven lang te leren 3

Lees meer
Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Ze weten zelf wel wat er niet goed gaat

Effectieve leerlingbesprekingen door de leerling erbij te betrekken

Lees meer
Jongens en juffen

Jongens en juffen

Wat elke docent zou moeten weten over jongensgedrag

Lees meer
Spreek jij al schooltaal?

Spreek jij al schooltaal?

Het belang van schooltaal in de onderwijspraktijk

Lees meer
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Stop de tijd!

Stop de tijd!

Met minutentoetsen doen we jongens tekort 3 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten