Ik ben benieuwd! Wat doet je als remedial teacher? Je leest het in dit stappenplan.
Remedial Teacher in het vo mobiele header 4702
 
Remedial Teacher in het vo header 4702
 
12110 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Remedial Teacher in het vo

Gemist
Opleiding

Scholen moeten ervoor zorgen dat zij leerlingen met een specifieke begeleidingsbehoefte passend onderwijs bieden. Voor goede begeleiding is een gespecialiseerde remedial teacher van essentieel belang. Tijdens deze 10-daagse opleiding, speciaal voor professionals uit het voortgezet onderwijs, doe je nieuwe kennis op en ga je aan de slag met coachingsvaardigheden. Aan de hand van casussen uit de praktijk ontwikkel je vaardigheden op het gebied van signaleren, onderzoeken, remediëren en begeleiden. 

Word in één jaar opgeleid tot remedial teacher!

Tijdens deze opleiding komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

  • Taken en bevoegdheden van de RT-er
  • Lees- en rekenproblematiek
  • AD(H)D en autisme
  • Planmatig handelen
  • Coachen van collega's

Bij je deelname ontvang je gratis de boeken Handelingsgericht werken in het voortgezet onderwijs (Pameijer et al.), Rijke taal (v)mbo (Van Koeven & Smits), Perspectieven op inclusief onderwijs (Sergeant & De Vries) en Coachen met collega's (De Haan & Burger). 

Let op: er is plek voor maximaal 16 deelnemers. Schrijf je snel in!

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:

  • startende remedial teachers 
  • docenten die remedial teacher willen worden*

uit het voortgezet onderwijs.

* Let op: je kunt de opleiding alleen volgen indien je op jouw school de ruimte krijgt om de opdrachten uit te voeren.

Programma

De opleiding tot remedial teacher in het vo bestaat uit tien interactieve opleidingsdagen. Een opleidingsdag duurt van 9:30 - 16:00 uur. De opleiding vindt plaats op 16 januari, 8 februari, 13 maart, 18 april, 23 mei, 21 juni, 19 september, 10 oktober, 11 november en 13 december 2024. Onderstaand vind je het programma in hoofdlijnen. Elke dag staan deze onderdelen centraal: Handelingsgericht werken, psycho-educatie en coachen van collega's.

Dag 1
Ernstige lees- en/of spellingsproblematiek en dyslexie

Marzenka Rolak, orthopedagoog-generalist

  • Wat zijn mogelijke taken en bevoegdheden van de RT'er?
  • Hoe ziet de cyclus van planmatig handelen voor leerlingen met ernstige lees- en/of spellingsproblemen en dyslexie eruit?
  • Hoe breng je technisch lezen en spellen in kaart en hoe analyseer je toetsgegevens?
  • Hoe help je docenten en ouders om leerlingen te ondersteunen bij ernstige lees- en spellingsproblemen?

Dag 2 
Begrijpend lezen en woordenschat

Marzenka Rolak, orthopedagoog-generalist
Mieke Urff, dyslexiespecialist en onderwijsadviseur

  • Wat zijn recente ontwikkelingen en inzichten op het gebied van begrijpend lezen en woordenschat ontwikkeling?
  • Hoe breng je begrijpend lezen en woordenschat in kaart? En hoe interpreteer en analyseer je toetsgegevens?
  • Hoe bied je extra ondersteuning op het gebied van begrijpend lezen en woordenschat aan?
  • Hoe help je docenten en ouders leerlingen ondersteunen bij begrijpend lezen en woordenschat?

Dag 3
Moderne vreemde talen
Mieke Urff,
 dyslexiespecialist en onderwijsadviseur

  • Welke obstakels komen leerlingen tegen bij het verwerven van vreemde talen? En hoe help je hen die obstakels overwinnen?
  • Wat is de actuele wet- en regelgeving rondom compensatie en dispensatie?
  • Hoe help je taaldocenten hun leerlingen ondersteunen bij de moderne vreemde talen?

Dag 4
Rekenproblemen en dyscalculie
Gerjan van Dijken,
 interim schoolleider, orthopedagoog en docent wiskunde

  • Hoe gebruik je de modellen uit het protocol ERWD?
  • Hoe begeleid je leerlingen met rekenproblemen volgens de HGW cycli?
    Welke methodieken en materialen zet je in voor leerlingen met rekenproblemen?
  • Hoe coach je collega's om leerlingen met rekenproblemen te helpen?

Dag 5 
Rekenbeleid en jouw rol als RT'er
Gerjan van Dijken,
 interim schoolleider, orthopedagoog en docent wiskunde

  • Hoe voorziet het rekenbeleid in de onderwijsbehoefte van de leerling?
  • Welke rol heb jij bij het maken en uitvoeren van het rekenbeleid op school?
  • Hoe gebruik je de modellen uit het protocol ERWD bij rekenen binnen de andere vakken?

Dag 6
Gedragsproblematiek

Simon Klein, docent, trainer, auteur en lerarenopleider Klasse(n)Kanjers

  • Wat is het verband tussen leer- en gedragsproblematiek?
  • Hoe vertaal je een verklaringsmodel van gedrag naar een concrete hulpvraag voor leerlingen?
  • Hoe begeleid je jongeren met probleemgedrag naar succeservaringen?

Dag 7
ASS

Suzanne Rouwhorst, gedragsspecialist en trainer/eigenaar Spectrumvisie

  • Wat zijn recente verklaringsmodellen en manieren om naar autisme te kijken?
  • Welke ondersteuningsbehoeften hebben leerlingen met autisme in het vo?
  • Hoe krijg je deze ondersteuningsbehoeften in beeld? En hoe maak je vervolgens een praktische vertaling naar benodigde ondersteuning?
  • Welke begeleidingsadviezen geef je aan ouders?

Dag 8
AD(H)D

Suzanne Rouwhorst, gedragsspecialist en trainer/eigenaar Spectrumvisie

  • Wat zijn recente visies op en definities van AD(H)D?
  • Welke ondersteuning en aanpassing bied je leerlingen met AD(H)D?
  • Welke rol speelt psycho-educatie bij het voorkomen van uitval van leerlingen met autisme en AD(H)D?

Dag 9 en 10
Coachen van collega's
Marzenka Rolak
, orthopedagoog-generalist
Mieke Urff, dyslexiespecialist en onderwijsadviseur

  • Welke coachingsvaardigheden heb je nodig als RT'er in het vo?
  • Welke fasen onderscheid je in coachgesprekken?
  • Hoe zet je verschillende coachtechnieken in?
  • Hoe ga je om met weerstand?
  • Hoe ga je in gesprek met vaksecties of teams over bijvoorbeeld toetsen, beoordelen en ondersteuning in de klas?

De eindopdracht van de opleiding is een verslag waarin de drie centrale onderdelen (HGW cyclus, psycho-educatie en coachen van collega's) aan een casus worden gekoppeld.

Urenverdeling naar inhoud:

 Contacttijd  55 uur 
 Literatuurstudie, studieopdrachten en eindopdracht     150 uur

De aanwezigheidseis is 80% van de totale contacttijd

Accreditatie
De LBRT heeft deze opleiding geaccrediteerd voor 240 punten t.b.v. LBRT-registratie of LBRT-herregistratie.

Klik hier voor een uitgebreide omschrijving van het programma.

Spontane quotes

Net verzorgde cursussen met deskundige docenten. Mooi verzorgde locatie met een uitgebreide lunch voorziening.
***** Google review
Medilex Onderwijs zorgt altijd voor hele goede sprekers. Heerlijk: hier kun je wat mee in de praktijk
Oud-deelnemer
De cursus die ik van Medilex Onderwijs bij La Vie in Utrecht volgde, was inhoudelijk heel sterk en bijzonder goed verzorgd!
Oud-deelnemer cursus hb vo

Praktische Informatie

Datum

Tiendaagse opleiding | start 16 januari 2024

Kosten

Deelname aan deze opleiding betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep

  volop ruimte voor casuïstiek

  hand-outs met de presentaties van de sprekers

  vier gratis boeken
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 3795 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Accreditatie
De LBRT heeft deze opleiding geaccrediteerd voor 240 punten t.b.v. LBRT-registratie of LBRT-herregistratie.

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte