Naar het artikel Houd rekening met de cognitieve belasting van het werkgeheugen van je leerlingen. Hoe? Lees dit gratis artikel boordevol tips
Hoe leren écht werkt mobiele header 5610
 
Hoe leren écht werkt header 5610
 
11357 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,30

Hoe leren écht werkt

Congres

Wil jij dat jouw leerlingen informatie beter onthouden, dieper begrijpen én gemotiveerder aan het werk gaan? Dan is kennis van de cognitieve leerpsychologie geen luxe. Het is een onmisbare sleutel tot succesvol lesgeven.

Tijdens dit congres leer je hoe het brein van je leerlingen écht werkt en hoe jij daar in je lessen direct op inspeelt. Je gaat naar huis met praktische werkvormen, concrete technieken en nieuwe inzichten waarmee je het verschil maakt voor élke leerling.

⚠️ Let op: dit congres is populair en het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf je op tijd in om verzekerd te zijn van deelname!


Wat je uit dit congres haalt

  • Bewezen inzichten over hoe werk- en langetermijngeheugen het leerproces beïnvloeden
  • Slimme technieken om cognitieve overbelasting bij je leerlingen te voorkomen
  • Praktische werkvormen op basis van effectieve leerstrategieën zoals dual coding en spaced practice
  • Direct toepasbare taakanalyse-methode om je lessen nóg beter af te stemmen op je klas

Leer van de top van het Nederlandse onderwijs

  • Michel Freriks (Expertis): Hoe werkt leren écht en wat betekent dat voor jouw instructie?
  • Wessel Peeters (Vernieuwenderwijs): Inzicht in cognitieve belasting en hoe jij daar als leraar direct op kunt inspelen
  • Robin van Rijthoven (Radboud Universiteit): Hoe gebruik je een taakanalyse in je lesontwerp?
  • Laura Koops van ’t Jagt (’t Leerlab): Ontdek effectieve leerstrategieën en pas ze toe tijdens de werkvormencarrousel

Als deelnemer ontvang je gratis het boek Waarom leren niet vanzelf gaat (t.w.v. €24,95). Een praktische gids boordevol evidence-informed tips voor in je klas.

Voor wie

Dit congres is voor jou als jij:

  • Soms merkt dat leerlingen afhaken of de leerstof snel vergeten
  • Wilt weten wat werkt én waarom
  • Werkzaam bent in het primair of voortgezet onderwijs

Word die leraar die leerlingen écht laat leren.
Schrijf je vandaag nog in en haal het maximale uit je lessen.

Programma

09:30

Ontvangst met koffie en thee

10:00

Opening door de dagvoorzitter

Marcel van As, Teamleider didactisch handelen Edux
10:15

Onderwijskundige keuzes baseren op hoe leren werkt

Michel Freriks, Onderwijsadviseur Expertis
  • Hoe werkt leren?
  • Welke invloed heeft het werk- en langetermijngeheugen op het leerproces van je leerlingen?
11:15

Koffie- en theepauze

11:30

Rekening houden met de cognitieve belasting

Wessel Peeters, Mede-oprichter en onderwijsadviseur Vernieuwenderwijs
  • Welke factoren hebben invloed op de cognitieve belasting van je leerlingen?
  • Hoe houd je rekening met de cognitieve belasting tijdens je les?
  • Chunking – Hoe deel je de leerstof op in behapbare onderdelen?
12:30

Verzorgde lunch 

13:30

De belasting van je les in beeld krijgen

Robin van Rijthoven, Opleidingscoördinator en docent Van de lerarenopleiding Radboud universiteit
  • Hoe gebruik je een taakanalyse om de cognitieve belasting van de taken in je les in beeld te krijgen? 
  • Aan de slag met het maken van een taakanalyse
  • Hoe kun je op basis van de taakanalyse doelen vaststellen voor je beginners en experts in je klas?
14:45

Koffie- en theepauze

15:00

Effectieve leerstrategieën

Laura Koops van 't Jagt, Expert ‘Leren leren’ en eigenaar van ’t Leerlab
  • Welke leerstrategieën zijn bewezen effectief? En waarom werken ze voor elk leerling? 
  • Hoe zet je leerstrategieën, zoals spaced practice, dual coding en interleaving, concreet in tijdens je les?
  • Ga zelf aan de slag tijdens de werkvormencarrousel en ontdek praktische werkvormen die aansluiten bij effectieve leerstrategieën, klaar om direct in je lessen toe te passen
16:00

Afsluiting door dagvoorzitter

Reviews

Ik ga morgen direct aan de slag met de taakanalyse en de leerstrategiën!
Tom, docent maatschappijleer havo/vwo
Fijn congres, sterke inhoud en fijne sprekers met veel kennis.
Janneke Verhoeven, docent biologie
Een uitstekende balans tussen theorie en praktijk.
Hans Verkaik (intern begeleider)
Erg leerzame en inspirerende dag met goede sprekers!<br/>Bovendien een Top locatie !
Karin van Oirschot, leerkracht groep 4-5-6
Leerzaam, vernieuwend, praktisch, goede theoretische onderbouwing, leuke voorbeelden. Echt een aanrader!
Daan-Peter de Weerd
Een congres dat zeker is aan te bevelen. Dingen die je eigenlijk al wist worden hier nog eens uitgelicht en wetenschappelijk onderbouwd. <br/>
Anne-Marie Spaninks
Verrijkend, actief, inspirerend en leerzaam. Met hernieuwd inzicht en veel praktische voorbeelden terug naar de onderwijspraktijk!
Yvon Vulperhorst
Veel inspiratie uit deze dag gehaald. Veel praktijkvoorbeelden en oefeningen die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Sabrina Lindeman, docent Horizon college

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:

  het boek 'Waarom leren niet vanzelf gaat'
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Van der Valk Utrecht

Winthontlaan 4 -6

3526 KV Utrecht

Locatie en parkeren

Van der Valk Utrecht, Utrecht

Van der Valk Hotel Utrecht ligt aan de A12. Neem afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland).
Parkeren kan tegen gereduceerd tarief in onze parkeergarage.

Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
• Buslijnen: 65 (Richting Vianen), 74 (Richting Vianen) en 77 (Richting Nieuwegein)
• Sneltramlijnen: 20 en 21 (Richting IJsselstein of Nieuwegein)

Uitstappen bij Kanaleneiland Zuid

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden