Dit wil ik lezen! Hoe benader je het gedrag van een leerling of student op verschillende manieren? Welke bril jij opzet, maakt verschil voor jezelf én de jongere. Lees het in de whitepaper 'Probleemgedrag, gedragsprobleem of gedragsstoornis?'!
Gedragsexpert in het vmbo en mbo mobiele header 4869
 
Gedragsexpert in het vmbo en mbo header 4869
 

Gedragsexpert in het vmbo en mbo

Doorpraten als je om aandacht vraagt, discussiëren over opdrachten en niet doen wat er gevraagd wordt...met hun gedrag geven jongeren jou bewust of onbewust een signaal. Van jou wordt verwacht dat je dit signaal herkent en negatief gedrag ombuigt naar positief gedrag. Maar hoe ontdek je welke behoefte er onder het gedrag van jongeren schuilgaat? Met welke 'bril' kijk jij naar gedrag? En hoe beïnvloed je probleemgedrag binnen de groep?

Leer het gedrag van jongeren herkennen, verklaren en positief ombuigen!

Tijdens tien interactieve contactdagen word je opgeleid tot gedragsexpert. Na deze tiendaagse opleiding heb je voldoende kennis over gedrag, inzicht en vaardigheden om iedere leerling of student effectief te begeleiden. Hierdoor verhoog je het welbevinden van je leerlingen én jezelf.

Tijdens deze opleiding ga je onder meer met de volgende onderwerpen aan de slag:

  • Gedrag verklaren en vertalen naar onderwijsbehoeften
  • Jouw (ortho)pedagogisch handelen
  • Gedrag sturen
  • Gedrag in de groep
  • Preventie, signalering en begeleiding van probleemgedrag
  • Gedrags- en ontwikkelstoornissen

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Instructeurs
  • Mentoren
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Team- en afdelingsleiders
  • Praktijkbegeleiders
  • Leermeesters

uit het (v)mbo. Er is plek voor maximaal 16 deelnemers, schrijf je daarom direct in!

Programma

De opleiding wordt verzorgd door opleidingsdocent Simon Klein. Iedere dag duurt van 9.30 tot 16.00 uur.

Onderstaand vind je het programma per dag in hoofdlijnen. Voor iedere opleidingsdag krijg je een opdracht of vraag over je eigen onderwijspraktijk. Ook is er ruimte voor intervisie en werk je aan een eindopdracht. Gedurende de opleiding ontvang je twee gratis boeken als extra naslagwerk. 

Dag 1

Gedrag verklaren en vertalen naar onderwijsbehoeften

  • Van normaal gedrag tot probleemgedrag - wat verstaan we onder gedrag?
  • Puberteit, puberbrein, zelfbeeld, moraliteits- en identiteitsontwikkeling - hoe beïnvloedt de ontwikkeling van jongeren hun gedrag?
  • Welke signalen geven jongeren af met hun gedrag? En welke onderwijsbehoefte zit hieronder?

Dag 2

Jouw (ortho)pedagogisch handelen deel 1

  • Verklaringen en terugkerende patronen zoeken in gedrag van jongeren
  • Het hanteren van verklaringsmodellen voor gedrag - met welke 'bril' kijk je naar gedrag? En wat heeft dit voor invloed op je handelen?
  • Hoe formuleer je met het verklaringsmodel een hulpvraag voor de jongere?
  • Werkmiddag - onderwerp eindpresentatie kiezen en intervisiegroepen maken

Dag 3

Jouw (ortho)pedagogisch handelen deel 2

  • Hoe handel je in de klas om het pedagogisch klimaat te beïnvloeden?
  • Wat heeft iedere individuele jongere van jou als docent nodig?
  • Handelingsgericht werken met jongeren - hoe stel je concrete en toetsbare doelen voor gedrag?
  • Werkmiddag - intervisie met de incidentmethode

Dag 4

Gedrag sturen deel 1

  • Analyseer jouw communicatie met je leerlingen of studenten met de "Roos van Leary"
  • Actieve luistervaardigheden, vragen stellen, de ik-boodschap en metacommunicatie - hoe communiceer je effectief met jongeren?
  • Werkmiddag - werken aan je eindpresentatie

Dag 5

Gedrag sturen deel 2

  • Interactiewijzer - hoe beïnvloed je het gedrag van individuele jongeren?
  • Hoe stuur je de interactie tussen jou als docent, de individuele jongere en de groep?
  • Wat is de invloed van de morele en sociaal-emotionele ontwikkeling op het gedrag van jongeren?
  • Werkmiddag - intervisie met de incidentmethode

Dag 6

Gedrag in de groep

  • Hoe verandert het gedrag van jongeren onder invloed van de groep?
  • Met welke oefeningen ondersteun je de groep in de fasen van groepsvorming?
  • Groepsplan - hoe ga je met de hele of een kleine groep aan de slag?
  • Groep en docent - wat is jouw rol binnen de groepsdynamiek in de klas?
  • Werkmiddag - werken aan je eindpresentatie

Dag 7

Preventie, signalering en begeleiding van probleemgedrag

  • Wat is het verschil tussen probleemgedrag en gedragsproblemen?
  • Hoe beïnvloed en voorkom je probleemgedrag in de groep?
  • Hoe signaleer en begeleid je leerlingen met probleemgedrag volgens de cognitieve en de behavioristische benadering?
  • Werkmiddag - intervisie met de incidentmethode

Dag 8

Omgevingsfactoren bij gedrag en het meekrijgen van collega's

  • Hoe beïnvloeden omgevingsfactoren het gedrag van jongeren in de klas? En hoe ga jij hiermee om?
    • Thuisomgeving en cultuur
    • Kindermishandeling en misbruik
    • Online gedrag en moderne communicatie, zoals social media en gamen
  • Werkmiddag - werken aan je eindpresentatie

Dag 9

Gedrags- en ontwikkelingsstoornissen

  • Hoe beïnvloeden gedrags- en ontwikkelstoornissen en trauma's het gedrag van jongeren in de klas? En wat betekent dit voor jouw handelen?
  • Verkennen van verschillende externaliserende en internaliserende gedrags- en ontwikkelstoornissen
  • Werkmiddag - werken aan je eindpresentatie

Dag 10

Afronding

De opleiding wordt afgesloten met een presentatie per intervisiegroep. In deze presentatie verdiep jij je in een gedragsstoornis, belemmering of uitdaging die het gedrag van jongeren beïnvloedt. Vragen die je onder meer beantwoord zijn: hoe signaleer je deze stoornis of uitdaging bij jongeren in je klas? Hoe begeleid je deze leerlingen of studenten? En wat zijn tips en handreikingen voor in de klas?

Spontane quotes

Simon heeft veel kennis, zowel inhoudelijk als pedagogisch en didactisch. Hij is inspirerend en heeft antwoord op alle vragen.
Deelnemer over eerdere editie van 'Gedragsexpert in het (v)mbo'
De opleiding is heel erg praktisch ingesteld. Je kunt alles meteen gebruiken in de praktijk.
Deelnemer opleiding

Praktische Informatie

Datum

Tiendaagse opleiding | diverse startdata

  Tiendaagse opleiding | 23 september, 11 oktober, 19 november, 9 december 2024, 14 januari 2025, 31 januari, 11 februari, 14 maart, 14 april en 16 mei

Kosten

Deelname aan deze opleiding betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek

Je krijgt daarnaast:
  gratis het boek 'Gedragsproblemen in scholen'  

  handouts met de presentaties van de spreker
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 3995 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Lerarenportfolio.nl

Studielast

De totale studielast van deze tiendaagse opleiding bedraagt 95 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  65 uur
Literatuurstudie  en huiswerkopdrachten  15 uur
Eindopdracht 15 uur

De aanwezigheidseis is 80% van de totale contacttijd.

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte

 

Inschrijven