Dit wil ik lezen Een straf of sanctie lost zelden echt iets op. Hoe zorg je dan wél voor veiligheid, verbondenheid én herstel op school? Wij geven je graag een compacte en praktische weggever over herstelgericht werken in de schoolpraktijk.
De herstelgerichte school als veilige basis mobiele header 5571
 
 
11389 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,30

De herstelgerichte school als veilige basis

Cursus

Een veilige school is geen optelsom van protocollen, regels en straffen, maar een plek waar leerlingen en medewerkers zich psychologisch veilig voelen. Maar hoe creëer je deze veilige basis?

Of het nu gaat om pestgedrag, een botsing tussen een leraar en een ouder of juist een ernstig geval van grensoverschrijdend gedrag waarbij ook justitie betrokken is. Met herstelgericht werken buig je deze situaties om tot momenten waar iedereen van leert en waarin relaties zelfs worden versterkt.  

Werk aan het opzetten én onderhouden van jouw school als veilige basis!

Tijdens deze vijfdaagse cursus ga je aan de slag met een schoolbrede aanpak voor een veilig en positief schoolklimaat. Na afloop van de cursus:

  • Weet je wat een school tot een veilige basis maakt voor ieder die er leert en werkt (en wat dit vraagt van jou)
  • Pas je samen met leerlingen en teamleden herstelrecht toe om de schade te herstellen in grote en kleine conflicten
  • Gebruik je humor als instrument om spanning een plek te geven
  • Zet je herstelgesprekken en - conferenties in om weer in verbinding te komen met je leerlingen, collega's of ouders
  • Weet je hoe je een herstelgerichte cultuur implementeert in je team en op school

Herstelrecht in het kort
Herstelrecht draait om het herstellen van vertrouwen en relaties na een conflict of ingrijpende gebeurtenis. Hieronder valt dus pestgedrag, maar ook grensoverschrijdend gedrag of een ongeluk of overlijden. Herstelrecht geeft handvatten om er samen over te praten en verlies een plek te geven op school. Dit gebeurt door open het gesprek aan te gaan, met aandacht voor iedereen - betrokken bij of geschrokken door de situatie. In plaats van straffen bij ongewenst gedrag, draait het om eigen verantwoordelijkheid, ook voor leerlingen. Ze worden niet uit de groep gezet, maar blijven in verbinding en gaan verder met elkaar. Dit bevordert de psychologische veiligheid van iedereen op school én ontwikkelt bij leerlingen de vaardigheden voor verantwoord burgerschap. 

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • docenten, mentoren en instructeurs
  • leerlingbegeleiders en vertrouwenspersonen
  • zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • team- en afdelingsleiders
  • schoolleiders

uit het vo en mbo die werk willen maken van een schoolcultuur waarin psychologische veiligheid, hoop, humor en herstelgericht denken centraal staan. 

Programma

De cursus bestaat uit vijf interactieve en praktijkgerichte contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Verwacht afwisseling tussen theorie, reflectie, gesprek en oefeningen. Jouw eigen ervaringen, dilemma’s en vragen vormen voor trainers Jan Ruigrok en Manon Hillenaar het vertrekpunt. Je verdiept je onder meer in de positieve werking van humor en in de methode herstelrecht. Van jou als deelnemers wordt verwacht dat je bereid bent kritisch te reflecteren op je eigen handelen bij bijvoorbeeld conflicten op school. We werken in een veilige leeromgeving met ruimte voor fouten, humor en groei.

Het programma ziet er in grote lijnen als volgt uit, maar kan aangepast worden op basis van de behoefte van de groep. 

Dag 1

De school als veilige basis

  • Introductie herstelrecht als levensvisie
  • Wat maakt een school een veilige basis en wat vraagt dit van jou?
  • Hoe stel je afspraken op die de veilige basis op school onderhouden en versterken? En hoe borg je deze afspraken?
  • Visie en praktijk van de school als gemeenschap – hoe vorm je vele individuen om tot een groep?
  • Op zoek naar de gewenste opbrengst en verdere verdieping van je persoonlijke leervragen

Dag 2

Herstelrecht als fundament

  • Hoe zet je herstelrecht in als de veilige basis op school onder druk staat?
  • Wat zijn de uitgangspunten en aannames achter herstelgericht werken?
  • Strafrecht naast herstelrecht - wat werkt op lange termijn?
  • Hoe werk je binnen het herstelrecht met de coachingsmatrix en de pedagogische dansvloer?
  • Wat is herstelgerichte en verbindende gespreksvoering?

Dag 3

Humor als snelweg naar werkelijk contact

  • Provocatieve begeleiding - hoe zet je humor in als instrument om mensen serieus te nemen?
  • Hoe provoceer je vanuit de behoefte van de leerling, collega’s of ouder?
  • Wisselen tussen je prins en je kikker - hoe creëer je als provocatieve begeleider liefdevolle verwarring en positief ongemak?
  • Provocatieve begeleiding ter bevordering van de veilige basis op school: voorbeelden en oefenen
  • Voorbereiden op herstelgesprekken – hoe ga je van conflict naar verbinding?

Dag 4

Herstelgesprekken en herstelconferenties

  • Hoe zet je herstelrecht in bij terugkerend ongewenst gedrag van leerlingen? – werken met non-contracten
  • Oefenen met het opzetten en uitvoeren van herstelgesprekken, gesprekscirkels en – conferenties
  • Hoe betrek je iedereen die betrokken én geschrokken is tijdens het bespreken van een thema of conflict?
  • Hoe implementeer je een herstelgerichte cultuur in je team en op school? En hoe werk je samen met ouders?
  • Je werkt aan passende herstelacties voor jouw onderwijspraktijk

Dag 5

De weg naar een herstelgerichte school – van incidentele aanpak naar duurzame impact

De laatste cursusdag staat in het teken van casuïstiek, verdieping en inspiratie. De inhoud wordt grotendeels bepaald door jouw ervaringen en leerwensen. Er is aandacht voor de successen en knelpunten uit jouw onderwijspraktijk. Samen met Jan, Manon en je medecursisten loop je de kern van herstelgericht werken na en kijk je waar je kunt bijsturen. Ook verdiep je je verder in het onderwerp weerstand. Hoe herken je de behoefte die achter weerstand schuilgaat? Hoe kijk je gezamenlijk naar deze onderliggende behoefte? En hoe zet je weerstand om in constructief gedrag? Zo ga je van een incidentele aanpak naar duurzame impact met als resultaat een herstelgerichte school met een veilige basis.

Reviews

Wat een verfrissing! Een cursus volgen bij Jan Ruigrok kan ik iedereen aanbevelen.
Docent en mentor voortgezet onderwijs
Er was een veilige sfeer, de kennisoverdracht was goed op niveau en zeer compleet. Het was uitdagend en prikkelend om zelf verder te denken.
docent
Heel inspirerend, praktijkvoorbeelden geven een goed beeld, veel ruimte voor inbreng en vragen, veilig gevoel in de groep.
Docent en mentor voortgezet onderwijs
Heel praktische cursus. Fijn om ervaringen met anderen uit te wisselen in een prettige sfeer waar iedereen openlijk met elkaar kon praten.
Leraar

Praktische Informatie

Datum

Vijfdaagse cursus | donderdag 22 januari, dinsdag 10 februari, maandag 9 maart, maandag 23 maart en donderdag 21 mei 2026

Kosten

Deelname aan deze cursus betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek
 gratis het boek 'Hoop, Humor en Herstel' 

Je krijgt daarnaast:

  hand-outs met de presentaties van de sprekers
 materialen die je op school kunt inzetten bij het voorbereiden en uitvoeren van herstelgerichte interventies
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1995 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Q-park la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 38 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  32,5 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   5,5 uur

Delen met een collega of downloaden