Download gratis Wat heeft een leerling met autisme nodig in de inrichting van het werk, de ruimte en de begeleidingsstijl om zich optimaal te ontwikkelen? Lees vijf tips van Suzanne voor het onderdeel 'Ruimte'.
Autismecoach in het po mobiele header 4691
 
Autismecoach in het po header 4691
 
Deelnemers beoordelen deze cursus met een 9,00

Autismecoach in het po

Autisme is grotendeels onzichtbaar. Zeker in het speciaal en regulier basisonderwijs zorgt dit vaak voor niet passende ondersteuning van leerlingen met autisme. De gevolgen zijn overbelasting, overvraging en soms zelfs schooluitval. Hoe leer je de leerlingen op jouw school omgaan met hun autisme? En hoe stem je de leeromgeving zo optimaal mogelijk af op jullie leerlingen met autisme?

Maak het verschil voor leerlingen met autisme op jouw school!

Tijdens deze cursus ga je onder leiding van Suzanne Rouwhorst aan de slag met theorie en krijg je praktische handvatten om leerlingen met autisme en hun leerkrachten op jouw school te begeleiden: 

  • Welke problemen in de informatieverwerking kunnen leerlingen met autisme ervaren? En welke aanpassingen kun je doen?
  • Hoe geef je psycho-educatie vorm aan leerlingen met autisme? En hoe betrek je ouders hierbij?
  • Consultatie in de klas - Hoe ondersteun je als autismecoach je collega's en hun leerlingen met autisme?

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • leerkrachten
  • intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren
  • bouwcoördinatoren
  • remedial teachers
  • schoolbegeleiders

uit het speciaal en regulier basisonderwijs die autismecoach willen worden. De cursus biedt plek aan maximaal 16 deelnemers. Overige geïnteresseerden zijn van harte welkom. 

Programma

Klik op 'inschrijven' voor actuele data.
Suzanne Rouwhorst leert je in deze zesdaagse cursus (9.30 tot 16.00 uur) anders kijken naar leerlingen met autisme. Je ontvangt bij aanvang de boeken 'Autisme anders bekijken' en 'Vind je weg met jouw autisme'. Tijdens de cursus krijg je opdrachten om op school mee te oefenen. Na deze cursus ben je als autismecoach in staat om zowel de leerling met autisme als zijn/haar leerkracht inzicht te geven in oorzaken van gedrag en kun je zowel de leerling als de leerkracht motiveren en ondersteunen in het ontwikkelen van zelfregulatie. Je ontwerpt een basisaanpak die recht doet aan de ondersteuningsbehoefte van een individuele leerling.

 

Dag 1
Achtergronden van autisme

  • Wat is de geschiedenis van autisme?
  • Visies op autisme
  • Wat zijn DSM-5 kenmerken van autisme?

Dag 2
Autisme anders bekijken - deel 1
Voorbereidende opdracht: het invullen van een (digitaal) zintuiglijk profiel van een leerling met autisme

  • Cognitieve stijl van autisme - Theory of Mind, Executieve functies, Centrale Coherentie
  • Hoe verlopen cognitieve processen bij leerlingen met autisme?
  • Zintuiglijke waarneming - Welke aanpassingen kun je doen op jouw school?
  • Welke problemen in de informatieverwerking kunnen leerlingen met autisme ervaren? En welke aanpassingen kun je doen?

Dag 3
Autisme anders bekijken - deel 2
Voorbereidende opdracht: 'signalen van spanning'

  • Hoe breng je de emotionele ontwikkeling van leerlingen met autisme in kaart?
  • Hoe sluit je aan bij een vertraagd lopende emotionele ontwikkeling?
  • Hoe ga je om met spanning en ontspanning bij leerlingen met autisme?
  • Wat zijn beschermende factoren bij leerlingen met autisme? En hoe ontdek je de sterke kanten van leerlingen met autisme?

Werkopdracht: invullen signaleringsplan voor een leerling op je eigen school

Dag 4
Autisme ervaren
Voorbereidende opdracht: voorbereiden van vragen aan ervaringsdeskundige en moeder-ervaringsdeskundige

  • Ervaringsdeskundige aan het woord - (over)leven met autisme
  • Welke invloed heeft autisme op de puberteit?
  • Meisjes met autisme - Wat is anders dan bij het 'stereotype' van de jongen met autisme?
  • Welke vragen en ondersteuningsbehoeften kunnen ouders van leerlingen met autisme hebben?
  • Ervaringscircuit - ervaar hoe het kan zijn om autisme te hebben

Dag 5
Begeleiden van leerlingen met autisme

  • Hoe maak en lees je een autismepaspoort? En waar liggen implicaties voor de praktijk?
  • Gespreksvoering met leerlingen met autisme - waar houd je rekening mee?
  • Hoe geef je psycho-educatie vorm aan leerlingen met autisme met het boek: 'Vind je weg met jouw autisme'? En hoe betrek je ouders hierbij?

Werkopdracht: uitvoeren vaardighedenplan met een leerling met autisme

Dag 6
Je rol als autismecoach binnen de school

Voorbereidende opdracht: het ondersteuningsplan van jouw school lezen en meenemen

  • Uit welke onderdelen bestaat een basisaanpak voor de begeleiding van leerlingen met autisme?
  • Ontwikkel aan de hand van het autismepaspoort een optimale leer- en leefomgeving voor leerlingen met autisme op jouw school
  • Consultatie in de klas - hoe ondersteun je leerlingen en leerkrachten?
  • Hoe geef je de ondersteuning van leerlingen met autisme een (vaste) plek in de zorgstructuur/schoolondersteuningsprofiel (SOP), zonder te vervallen in 'standaarden'?

Werkopdracht: 'ideale situatie' als autismecoach, waarmee de cursus wordt afgesloten

Contacttijd 39 uur
Zelfstudie en/of huiswerkopdrachten 9 uur

Spontane quotes

In korte tijd heb ik heel veel geleerd om leerlingen met Autisme anders te bekijken, waardoor begeleiding van leerkrachten nog beter kan.
Will Meijer
Top cursus gegeven door een top trainster die theorie en praktijk continu met elkaar verbindt.
Kaj Rouwhorst
Veel informatie op een veelzijdige manier gebracht. Met werkvormen waarin we zelf, naast het luisteren ook bezig waren. Top!

Praktische Informatie

Datum

6-daagse cursus | diverse startdata

  Zesdaagse cursus | 23 september, 7 oktober, 18 oktober, 11 november, 2 december en 16 december 2024

Kosten

Naast toegang tot de cursus krijg je:

  gratis het boek 'Autisme anders bekijken'
  gratis het boek 'Vind je weg met jouw autisme'

  gratis een autismepaspoort en zintuiglijk profiel
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 2395 ex btw per persoon.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 48 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  39 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   9 uur

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven