Rob Kuipers
“Goed zo! Mooie bal! Knap gedaan! Netjes!”
Als docent Lichamelijke Opvoeding (of Bewegingsonderwijs) geef je vaak dit soort feedback. Zulke feedback is echter vooral gericht op het vergroten van zelfvertrouwen of het belonen van de geleverde inspanning. Leerlingen leren dan vaak niet hoe het nog beter kan, of wat er nou precies zo knap aan was.
Bij een doe-vak als L.O. geef je veel instructies en aanwijzingen. Maar als een leerling iets doet wat maar niet lukt, dan neemt de motivatie af, dan gaat het niet leven. Loopt het? Lukt het? Leeft het? Een oude wijsheid voor het vak LO.
Met de inzichten uit het Didactisch coachen kun je meer grip krijgen op het leren van de leerlingen. Maar als je dan je aanwijzingen gaat vervangen door vragen, welk soort vragen moet je dan stellen om leerlingen beter te laten reflecteren op hun motorisch gedrag? Hoe maak je leerlingen meer eigenaar van hun leerproces? Hoe kun je je feedback aan je leerlingen effectiever maken?
In deze workshop gaan we proberen om de rol van de ‘docent als coach’ handen en voeten te geven. We zullen oefenen met het stellen van inzichtsvragen, vragen gericht op strategie en zelfreflectie. We zullen concrete voorbeelden gebruiken, dingen die in de dagelijkse lesgeefpraktijk aan de orde zijn. Eigen inbreng en ervaring is daarbij zeer gewenst.