Home > Onderwijs begrippen

Wat is een klachtencommissie?

Een klachtencommissie in het onderwijs is een onafhankelijk orgaan dat klachten behandelt over ongewenst gedrag, onjuiste behandeling of schending van rechten binnen een school. Ouders, leerlingen en medewerkers kunnen hier terecht wanneer interne afhandeling niet tot een oplossing leidt. Elke school is wettelijk verplicht een klachtenregeling te hebben.

Waarover kan een klacht gaan?

Klachten die bij een klachtencommissie kunnen worden ingediend, gaan bijvoorbeeld over:
  • bejegening door een leerkracht of schoolleider
  • ongewenst gedrag zoals intimidatie of discriminatie
  • toetsing, beoordeling of toelating
  • schending van vertrouwelijkheid of rechten
Klachten over de gang van zaken in de medezeggenschapsraad of over schoolbeleid vallen doorgaans buiten de commissie, tenzij ze persoonlijke gevolgen hebben.

Werkwijze van de klachtencommissie

De klachtencommissie onderzoekt de ingediende klacht zorgvuldig en onafhankelijk. Daarbij kan zij hoor- en wederhoor toepassen, stukken opvragen en betrokkenen uitnodigen. Uiteindelijk brengt zij een advies uit aan het schoolbestuur, dat een beslissing neemt en terugkoppelt naar de klager.

Extern of intern georganiseerd

Veel scholen zijn aangesloten bij een externe commissie, zoals de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Dit waarborgt onafhankelijkheid en deskundigheid. Kleinere schoolbesturen kunnen ook een interne of regionale klachtencommissie hebben.

Klachtencommissie en goed bestuur

Een goed functionerende klachtenregeling draagt bij aan goed bestuur, transparantie en het vertrouwen van ouders en medewerkers. Preventief beleid, zoals duidelijke communicatie en een veilig pedagogisch klimaat, helpt om klachten te voorkomen.