Home > Onderwijs begrippen

Wat is de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs?

De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) is een onafhankelijke commissie die klachten behandelt van ouders, leerlingen of personeelsleden over scholen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. De commissie is onderdeel van Stichting Onderwijsgeschillen en biedt een objectieve beoordeling van klachten over bijvoorbeeld gedrag, communicatie of besluitvorming.

Wanneer wordt de LKC ingeschakeld?

De LKC wordt ingeschakeld als:
  • de interne klachtenprocedure op school geen oplossing biedt
  • de school is aangesloten bij de LKC via Stichting Onderwijsgeschillen
  • de klacht gaat over ernstige of structurele schendingen van rechten of procedures
De LKC behandelt geen geschillen over examens of medezeggenschap – daarvoor bestaan aparte commissies.

Werkwijze van de commissie

De LKC:
  • neemt schriftelijke klachten in behandeling
  • past hoor- en wederhoor toe bij betrokkenen
  • organiseert desgewenst een hoorzitting
  • brengt een onafhankelijk advies uit aan het schoolbestuur
Het bestuur is niet verplicht het advies op te volgen, maar moet gemotiveerd besluiten en schriftelijk reageren richting klager.

Waarom kiezen scholen voor aansluiting bij de LKC?

Aansluiting bij de Landelijke Klachtencommissie biedt scholen:
  • onafhankelijke en deskundige klachtbehandeling
  • objectieve toetsing buiten de eigen organisatie
  • professionele ondersteuning bij complexe casuïstiek
De LKC draagt bij aan goed bestuur, transparantie en zorgvuldige omgang met klachten. Veel scholen combineren interne klachtbehandeling met aansluiting bij deze landelijke commissie.