Alles moet tegenwoordig meetbaar zijn, ook in het onderwijs. En dus laten we kinderen de tafels opzeggen met een stopwatch in de hand en moeten ze in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk woordjes oplezen. Zelfs de AVI-toetsen gaan op tijd. Maar daarmee doen we kinderen tekort. En met name jongens.

Ik zie het vaak wanneer ik scholen bezoek. Een kind leest tijdens de AVI-toets prachtig voor, maar gaat ruim over de tijd. Een ander vliegt er doorheen en krijgt een betere beoordeling. En als je die leerling vraagt waar het over ging, kan hij het lang niet altijd navertellen. Ik vraag directeuren dan wel eens: ‘Wat meet je nou eigenlijk?’ Maar ja, zij krijgen het ook maar van bovenaf opgelegd…

In september sprak ik hierover in de Commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer. Ik vroeg de Kamerleden om leraren het vertrouwen terug te geven. Hou op met alles te standaardiseren, kinderen passen niet allemaal in dezelfde mal. En jongens, jongensachtige meisjes en veel meer kinderen voelen zich er nog het minst in thuis.

Hij wist het wel!

Tot een kind een jaar of zeven is, moeten de zenuwen myeliniseren. Er komt een eiwitlaagje over de zenuwen heen. Hierdoor worden prikkels sneller doorgegeven. Testosteron daarentegen belemmert prikkels om bij de grote hersenen te komen. Bij jongens schommelt het testosteronniveau tussen hun vierde en zevende levensjaar. Daardoor neemt hun reactiesnelheid af tot zo’n tien seconden. Tegen hun tiende komen zij in de prepuberteit en wordt het zelfs twintig seconden. Vraag je een kind of hij een snoepje wil, dan zeggen zowel meisjes als jongens meteen ja. Dat is een reflex. Maar over de vraag welk snoepje, moeten jongens veel langer nadenken. Hetzelfde gebeurt in de klas. Als je een vraag stelt gaan vaak alle vingers de lucht in. Een geautomatiseerde reactie. Maar als een jongen dan de beurt krijgt, gaan zijn tien seconden pas in. Leerkrachten die te lang moeten wachten, geven de beurt al snel door aan een ander. Dan is het niet zo gek dat de jongen boos wordt. Want hij wist het wel!

In dezelfde mal duwen

Jongens voelen zich vaak niet gehoord. Dat houdt verband met hun tempo en wijze van communiceren. Ik hoor wel eens dat ouders denken dat hun kind nooit wat vertelt. ‘Hij zit altijd maar te dromen’, zeggen ze en blijven maar doorvragen. In werkelijkheid vertelt hun zoon van alles. Jongens communiceren fysiek. Maar deze vorm van communicatie, zichtbaar in gedrag, wordt meestal ingedamd. Er moet verbáál gecommuniceerd worden. Daarmee maken we vooral jongens monddood. Als gevolg daarvan vertellen ze nog minder. Want er wordt toch niet geluisterd.

Laten we ermee stoppen. Stoppen met de druk op jongens, stoppen met ze in die mal te duwen. Geef docenten de kennis en vaardigheden om jongens en meisjes te bieden wat ze nodig hebben. Geef ze het vertrouwen terug. En stop alsjeblieft met die stopwatch.




Dit aanbod sluit goed aan bij dit bericht

Meer weten over dit onderwerp?
Van iets geks naar iets anders

Van iets geks naar iets anders

Leid kinderen op tot creatieve denkers 3 minuten

Lees meer
Vragen naar de onbekende weg

Vragen naar de onbekende weg

verwonderen en uitdagen 4 minuten

Lees meer
De meester swipe je niet aan de kant

De meester swipe je niet aan de kant

Het belang van aandacht in de klas 4 minuten

Lees meer
De rem erop

De rem erop

Inhibitie of impulsbeheersing in de klas 5 minuten

Lees meer
Leer ze het zelf te doen

Leer ze het zelf te doen

De rol van executieve functies in de klas 3 minuten

Lees meer
De intelligentie voorbij

De intelligentie voorbij

Het belang van executieve functies 4 minuten

Lees meer
Een kind in al z'n facetten

Een kind in al z'n facetten

Samenwerken voor goed passend onderwijs 3 minuten

Lees meer
Positief digitaal burgerschap

Positief digitaal burgerschap

Blijf met jongeren in gesprek over online gedrag 3 minuten

Lees meer
Breng het onderwijs in beweging

Breng het onderwijs in beweging

door Lenneke Gentle 3 minuten

Lees meer
Leren is geen algoritme

Leren is geen algoritme

ICT als valkuil én inspiratiebron 3 minuten

Lees meer
Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Samenwerken om het beste uit een kind te halen

Positieve gedragsbeïnvloeding kun je leren

Lees meer
Kennisopbouw

Kennisopbouw

Videoblog door Marianne Verhallen 3 minuten

Lees meer
Woordenschatontwikkeling

Woordenschatontwikkeling

Videoblog door Marianne Verhallen 5 minuten

Lees meer
Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Videoblog door Ivo Dokman 3 minuten

Lees meer
Emotiemanagement

Emotiemanagement

Videoblog door George Smits 3 minuten

Lees meer
Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Leren gebeurt waar je de grens opzoekt

Provocatieve begeleiding om zelf problemen op te lossen 3 minuten

Lees meer
Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Een rivier is níet hetzelfde als een kanaal

Beter lezen door lezen met expressie 4 minuten

Lees meer
Samen bewust in een duobaan

Samen bewust in een duobaan

Wind de groep om je vingers 3 minuten

Lees meer
Van complimenten ga je groeien

Van complimenten ga je groeien

Geef ze dat gevoel! 3 minuten

Lees meer
Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas

Goed voor de groep én voor jou 4 minuten

Lees meer
Communiceren met pubers?

Communiceren met pubers?

Wees een oen! 4 minuten

Lees meer
Waarom opleiden voor een vaste baan?

Waarom opleiden voor een vaste baan?

Bereid studenten voor op een toekomst als ondernemen 3 minuten

Lees meer
Lees, hoor en zie de hulpvraag

Lees, hoor en zie de hulpvraag

Herken externaliserend én internaliserend gedrag 3 minuten

Lees meer
Doorzie het spel om de invloed

Doorzie het spel om de invloed

En houd plezier in je werk 3 minuten

Lees meer
De bouwhoek

De bouwhoek

Videoblog door José Hillen 3 minuten

Lees meer
Hechting

Hechting

en de littekens die het soms achterlaat 3 minuten

Lees meer
Traumasensitieve leerkrachten

Traumasensitieve leerkrachten

helpen kinderen verder 2 minuten

Lees meer
Toon alle blogberichten