Lees hier Speciaal voor jou hebben we 5 praktische werkvormen geselecteerd uit het boek 'Chatten met Napoleon 2.0'. Werkvormen om AI te gebruiken voor creatief denken, het stimuleren van studievaardigheden, reflectie en verantwoord gebruik in de klas.
Werken met AI in het onderwijs mobiele header 5662
 
Werken met AI in het onderwijs header 5662
 
57 deelnemers beoordelen dit congres met een 8,20

Werken met AI in het onderwijs

Congres

"AI assisteert mij bij mijn lesvoorbereiding, van voorbeeldantwoorden tot mogelijke werkvormen." - Lisa van Dijk, docent biologie

"Mijn leerlingen trainen hun spreekvaardigheid met AI als gesprekspartner." - Jamal Bouali, docent Engels

"Van mails aan ouders tot jaarplannen: AI schrijft overal aan mee. Dat scheelt mij uren werk." Annemieke de Groot, teamleider onderbouw

Artificiële intelligentie (AI) ontwikkelt zich razendsnel en het onderwijs ontwikkelt mee. AI biedt kansen om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, onderwijs te personaliseren en werkdruk te verlagen. Tegelijkertijd roept het vragen op. Want hoe gebruik je AI verantwoord, zonder dat het ten koste gaat van leren, kritisch denken of de sociale veiligheid op school? En wat vraagt dit van jou, je leerlingen en je collega's?

Versterk met doelgericht gebruik van AI jouw onderwijs!

Tijdens de plenaire ochtend krijg je inzichten in de kansen, risico's en ethische dilemma's van AI in het onderwijs. 's Middags ga je zelf aan de slag in twee van de volgende praktische subsessies:

  1. Aan de slag met AI in je les
  2. Bouw je ideale collega met AI
  3. Leerlingen AI-vaardig maken
  4. Aanpak van online incidenten met AI-gegenereerd materiaal
  5. Van pen tot prompt: schrijven, denken en leren met AI
  6. Slimmer en efficiënter werken met AI in het onderwijs

Voor wie

Wij hebben dit congres ontwikkeld voor:

  • Docenten en mentoren
  • Leerkrachten van groep 7 en 8
  • Team- en afdelingsleiders
  • Schoolleiders
  • Zorgmedewerkers

uit het po, vo en mbo die zich willen verdiepen in de mogelijkheden, gevaren en praktische toepassingen van AI in het onderwijs

Programma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening van het congres

09:35

AI - mogelijkheden voor het onderwijs

Dieter Möckelmann, trainer, spreker en voormalig geschiedenisdocent Dieter.nl
  • Wat brengt AI jou, je collega’s en je leerlingen?
  • Digitale fitheid - met welke competenties zet je AI succesvol in op jouw school?
  • Inspiratiereis – maak kennis met tools, custom chatbots en mogelijkheden van AI in jouw onderwijs
10:30

Koffie- en theepauze

10:50

Verantwoord gebruik van AI in het onderwijs

Klaartje Schüngel, trainer/coach jeugd en social media SocialmediaIMPACT
  • Wat is de impact van AI-manipulatie via social media op gedrag en welzijn van kinderen en jongeren?
  • Hoe beïnvloedt AI de veiligheid op school? En in hoeverre ben je hier als school op voorbereid?
  • Wat zijn de hoofdpunten van de Europese wetgeving en hoe vertaal je dit naar onderwijsbeleid?
11:50

Afsluiting ochtendprogramma en verzorgde lunch

12:50 - 16:10 uur

Subsessies

Je schrijft je in voor twee van onderstaande subsessies. De eerste ronde duurt van 12.50 tot 14.20 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede ronde van 14.40 tot 16.10 uur. 

A - Aan de slag met AI in je les

Paul Brouwers, docenten Onderwijskunde/ICT en AI Hogeschool de Kempel
Frank Coenders, docent onderwijskunde/ ICT en AI Hogeschool de Kempel
  • Hoe ondersteunt AI jouw didactiek en het leerproces van je leerlingen?
  • Welke AI-tools zet je in tijdens de verschillende fasen van je les?
  • Hoe ontwerp je AI-activiteiten die het leren versterken in plaats van vervangen? En hoe bewaak je kwaliteit en betrouwbaarheid?
  • Van het genereren van materialen tot het personaliseren van oefeningen - praktische tips om AI als didactisch sparringspartner te gebruiken

De programmapunten zijn nog onder voorbehoud. 

B - Bouw je ideale assistent met AI

Olaf de Groot, trainer, tekenaar, voormalig meester en schooldirecteur
  • Hoe zet je een volledig gepersonaliseerde chatbot in om jouw werk en het leerproces van leerlingen te versterken?
  • Hoe bouw en ontwerp je een eigen chatbot?

Je ontwerpt een chatbot op basis van een concrete onderwijsuitdaging. Denk aan een chatbot als taalcoach voor gepersonaliseerde oefening met leerlingen, werkvormenbedenker of feedback-expert. Je bouwt deze chatbot stap voor stap met eenvoudige tools, zonder programmeerkennis. Tot slot test en verfijn je de chatbot voor directe toepasbaarheid in de les.

C - Leerlingen AI-vaardig maken

Leon Anasagasti, onderwijsadviseur Vernieuwenderwijs
  • Hoe verandert AI het cognitieve leerproces van je leerlingen? En hoe leer je leerlingen wat belangrijk is om zelf te blijven doen en waarvoor je AI wel inzet?
  • Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen (en docenten) nodig om AI betekenisvol te gebruiken?
  • Hoe werk je met je leerlingen aan AI-geletterdheid?

D - Aanpakken van online incidenten met AI-gegenereerd materiaal

Klaartje Schüngel, trainer/coach jeugd en social media SocialmediaIMPACT
  • Hoe handel je als leerlingen of collega’s te maken krijgen met grensoverschrijdend AI-gegenereerd materiaal?
  • Welke preventieve maatregelen kun je als school inzetten tegen pesten met AI-beelden?
  • Aan de slag met praktijksituaties – duiding, risico-inschatting en aanpak van online incidenten

E - van pen tot prompt: schrijven, denken en leren met AI

Barend Last, leraar, schrijver en onderwijsmaker
  • Hoe verandert schrijven als jij en je leerlingen AI als hulpmiddel inzetten? En hoe doe je dit verantwoord?
  • Hoe bewaak je met je leerlingen de balans tussen het gemak van AI en het eigen denkwerk?
  • Hoe stimuleer je met AI kritisch denken, creativiteit en onderzoeksvaardigheden bij je leerlingen?
  • Wat vraagt schrijven met AI van leerlingen op het gebied van motivatie, kennis en metacognitie?

F - Slimmer en efficiënter werken met AI in het onderwijs

Thijmen Sprakel, docent en auteur o.a. ‘Chatten met Napoleon'
  • Welke taken kun je (deels) uitbesteden aan AI?
  • Hoe verlaagt AI je werkdruk zonder verlies van kwaliteit of persoonlijk contact? 
  • Hoe gebruik je AI als sparringspartner voor reflectie en professionele groei? En waar liggen de grenzen?
  • Aan de slag met AI-tools die repetitieve en tijdrovende taken stroomlijnen en tijd vrijmaken voor je kerntaak 

Reviews

Het congres AI in het onderwijs is een aanrader. Ai is nog steeds onderbelicht en dit congres is een eye-opener.
Docent voortgezet onderwijs
Prima congres, inhoudelijk en qua presentatie.
Docent
Zinvolle dag en goed georganiseerd, zoals je van medilex onderwijs kan verwachten.
Docent voortgezet onderwijs
Een ontzettend inspirerende dag waar ik veel geleerd heb. Fijn om gelijk in de praktijk toe te passen.
Jan over het congres
Inhoudsvolle, afwisselende en praktische presentatie van verschillende vakmensen gehoord en actief met AI aan de slag. Het was er allemaal!
Margreet Bunt Dekker
Ik heb het congres 'Ai in het onderwijs' gevolgd. Een fijne en inhoudelijke dag, met sterke sprekers. Praten over kansen en risico's.
Daniëlle K.

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  het boek 'Chatten met Napoleon' (3e editie) cadeau
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden