Rekenen in groep 3

Congres
Woensdag 7 februari 2018
  • Tijdsduur 7 uur 15 min
  • Inclusief lunch All-in!
  • Accreditatie door Registerleraar
Jonne Lommerse

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Jonne Lommerse

In het kort

In groep 3 wordt de basis gelegd voor het formele rekenen, maar blijft ook het spelend en handelend rekenen van groot belang. Welke rekenbasis hebben jouw leerlingen nodig voor een goede start in groep 3? Met welke rekenactiviteiten speel je in op de beweegbehoeften van je leerlingen? En welke rekenmaterialen zijn onmisbaar in de klas?

Zorg voor een activerend en gedifferentieerd rekenaanbod in groep 3!

Tijdens deze studiedag worden onder meer de volgende vragen beantwoord:

  • Welke keuzes maak je in en naast de methode om de rekenontwikkeling van je leerlingen te optimaliseren?
  • Hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen?
  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeften van sterke en zwakke rekenaars?

's Middags volg je twee van de volgende subsessies:

   A.    Rekenen en bewegen
   B.    In gesprek met kinderen tijdens de rekenles
   C.    Speels leren rekenen
   D.    Zwakke rekenaars
   E.    Rekenen in hoeken

Bekijk programma
Inschrijven

Deze studiedag is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 3
  • Intern begeleiders
  • Rekencoördinatoren
  • Remedial teachers

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn ook van harte welkom!

Programma

9.00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

9.30
Opening door dagvoorzitter Hans van Luit, hoogleraar diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie Universiteit Utrecht en auteur 'Op weg naar rekenen'

  • Welke rekenbasis hebben kinderen nodig voor een goede start in groep 3?

10.00
Van informeel naar formeel rekenen
Margreeth Mulder, zelfstandig onderwijsadviseur Instar Onderwijsadvies en Wizz Scholing

  • Hoe zorg je voor een soepele overgang van informeel naar formeel rekenen?
  • Met welke keuzes in en naast de methode optimaliseer je de rekenontwikkeling van je leerlingen?
  • Hoe sluit je in de rekenles aan bij de manier van leren in groep 3?

11:00
Koffie- en theepauze

11.15
Sterke rekenaars
Cathe Notten, ‎adviseur rekendidactiek en hoofdredacteur Volgens Bartjens

  • Hoe kom je tegemoet aan de leerbehoeftes van sterke rekenaars in groep 3?
  • Waar kan het misgaan bij het rekenen van sterke rekenaars?
  • Noodzaak van aanpassingen voor sterke rekenaars - compacten, verrijken en versnellen

12.00
Verzorgde lunch 

Subsessies 13:00 - 16:15 uur: 

In de middag volg je twee subsessies naar keuze. De eerste subsessie duurt van 13.00 tot 14.30 uur. Na een koffie- en theepauze vindt de tweede subsessie plaats van 14.45 tot 16.15 uur.  

A - Rekenen en bewegen
Jantien Stam, ontwikkelaar methodiek Bewegend Rekenen Beweeg Wijs
Ron ten Broeke, eigenaar Beweeg Wijs - Bewegend leren in de schoolomgeving

  • Hoe integreer je bewegen in de rekenlessen?
  • Hoe werk je aan de rekendoelen van groep 3 door middel van bewegingsopdrachten?
  • Beweeg mee en laat je inspireren!

B - In gesprek met kinderen tijdens de rekenles
Kris Verbeeck,
‎onderwijsconsultant rekenen M&O-groep

  • Hoe ga je tijdens de rekenles het gesprek aan met je leerlingen?
  • Hoe organiseer je een rekengesprek?
  • Welke vragen stel je om inzicht te krijgen in het denkproces van je leerlingen?
  • Hoe vertaal je informatie uit rekengesprekken naar een praktische aanpak?

C - Speels leren rekenen 
Anneke Noteboom
, leerplanontwikkelaar rekenen-wiskunde SLO

  • Hoe dragen rekenspellen bij aan het leren met plezier?
  • Welke spellen zet je in voor automatiseren en memoriseren?
  • Hoe peil je de rekenvaardigheid van kinderen met rekenspellen?
  • Hoe helpen rekenspellen je bij differentiëren naar niveau?

D - Zwakke rekenaars
Jiska van Hallrekenspecialist, onderwijsadviseur en eigenaar Rekensupport

  • Welke signalen wijzen op een moeizaam verloop van de ontwikkeling van de rekenvoorwaarden?
  • Hoe zet je de richtlijnen van het ERWD-protocol in om te achterhalen waar een probleem zit?
  • Hoe realiseer je een passend onderwijsaanbod bij de onderwijsbehoeften van zwakke rekenaars?

E - Rekenen in hoeken
Ineke Bruning
, rekenexpert en onderwijsadviseur CPS

  • Hoe werk je gericht aan rekendoelen tijdens hoekenspel?
  • Hoe zorg je voor een uitdagend en afwisselend rekenaanbod in je hoeken?
  • Welke materialen zijn onmisbaar in een rekenhoek?
  • Rekenen in hoeken als differentiatiemiddel

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze studiedag bedragen € 395,- voor een hele dag inclusief twee subsessies. Genoemd bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, hand-outs, koffie/thee en lunch en exclusief BTW en onderstaande kortingen:

 

1 OP 5 KORTING Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van je opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

 

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Anderen over deze cursus

Een inspirerende dag waarvan ik uit elke lezing en uit elke workshop iets direct kan toepassen in de praktijk.
Margrit
Een inspirerende en praktijkgerichte dag met goede ontmoetingen.
Christa

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Registerleraar.nl