Leesproblemen en dyslexie mobiele header 4791
 
Leesproblemen en dyslexie header 4791
 
13831 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,04

Leesproblemen en dyslexie

Gemist
Congres

24% van de leerlingen verlaat de basisschool met een laag leesniveau (PISA, 2018). Niet voor alle leerlingen is goed leesonderwijs genoeg. Zij hebben extra begeleiding in de klas of specifieke leesinterventies nodig. Welke kenmerken heeft een effectieve aanpak van leesproblemen? En hoe kies je passende leesinterventies?  

Geef goede ondersteuning aan je leerlingen met leesproblemen!

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe maak je een kwalitatieve analyse van de AVI en DMT toetsen?
  • Hoe bied je leesondersteuning aan je leerlingen? 
  • Hoe vertaal je de kennis en ervaring vanuit de dyslexiezorg naar het handelen in de klas en op school?

Kom je liever niet naar de locatie, zit je in quarantaine of mag je vanwege klachten niet komen? Volg het congres dan online via de livestream, een handige extra service! Lees hier meer over de mogelijkheden.

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten
  • Leesspecialisten
  • Taalcoördinatoren
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsassistenten

Programma

9:00
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
9:30
Opening door de dagvoorzitter
Maud van Druenen, orthopedagoog en onderwijsadviseur 

9:45
Analyseren en plannen maken voor zwakke lezers
Marzenka Rolak, dyslexiespecialist Dyslexie Centrum Rotterdam

  • AVI en DMT - hoe maak je een kwalitatieve analyse van de toetsen?
  • Hoe vertaal je de kwalitatieve analyse naar concrete leesdoelen in je groepsplan?
  • Hoe beïnvloed je het leesgedrag van je zwakker lezers met instructie en feedback?  

10:45
Koffie- en theepauze

11:00
Extra begeleiding in de klas
Nicole Neels, leerlingbegeleider en onderwijsadviseur praktijk B.O.M.

  • Welke kenmerken heeft een effectieve aanpak van leesproblemen?
  • Hoe bied je leesondersteuning aan je leerlingen?  
  • Praktische werkvormen voor extra leesbegeleiding in de klas

12:00
Good Practice - De dyslexieklas
Jessica Reints, leerkracht en dyslexiespecialist Het Kompas

Suus Hummel, onderwijsassistent Het Kompas

Op CBS Het Kompas  komen leerlingen met dyslexie één ochtend per week bij elkaar. Er wordt zowel aan de leesprestaties als de sociaal-emotionele ontwikkeling gewerkt. Leerkracht Jessica Reints en onderwijsassistent Suus Hummel vertellen tijdens deze bijdrage over de meerwaarde van de dyslexieklas. Er is mogelijkheid tot het stellen van vragen.

12:30
Lunch

13:30
Specifieke leesinterventies 
Femke Scheltinga, onderzoeker en adviseur ITTA 

  • Hoe kies je passende interventies bij ondersteuningsniveau 2 en 3?
  • Wat zijn effectieve remediërende interventies en aanpakken op niveau 3?
  • Wie biedt de ondersteuning op niveau 3 en hoe vindt afstemming plaats?  

14:30
Koffie- en theepauze

14:45
Diagnose dyslexie
Sebastián Aravena, inhoudelijk directeur RID, docent en onderzoeker

  • Hoe gebruik je de informatie uit het diagnostiektraject om je handelen in de klas te verbeteren?
  • Welke kennis en vaardigheden uit het behandeltraject zet je in om leerlingen met dyslexie passende ondersteuning te bieden?
  • Welke (ICT)hulpmiddelen zijn goed inzetbaar bij leerlingen met dyslexie?

15:45
Afsluiting door de dagvoorzitter

Spontane quotes

Leerzame en inspirerende dag!
Tessel van der Klerck

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  handouts met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 395 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op 5 minuten afstand van station Maarssen. Vanaf Maarssen rijden er pendelbussen naar Carlton President. Parkeren kan gratis op het terrein!

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door het Lerarenportfolio voor 5 RU, onder activiteitsnummer  00101-44483

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk -
(Vak)didactisch 5 uur
Pedagogisch
Overig

Lerarenportfolio.nl

Delen met een collega of downloaden

Blijf op de hoogte