Download de casus Destiny is vaak storend in de les. Ze is druk, haar werk raffelt ze af en ze is voortdurend aan het reageren op klasgenoten. Je gaat een gesprek met haar aan. Wat zit er achter deze houding van Destiny?
Leerlinggedrag positief veranderen mobiele header 5332
 
Leerlinggedrag positief veranderen header 5332
 
12059 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Leerlinggedrag positief veranderen

Cursus

'Ik heb het gevoel dat ik nooit echt tot de kern doordring en de echte Luca zie.'
'Sasha geeft alleen sociaal-wenselijke antwoorden.'
'Die passieve houding van Yassin tijdens gesprekken vind ik het vervelendst.' 

Een constructief gesprek voeren met een leerling kan lastig zijn en luistert nauw. Want terwijl een positieve relatie met jou erg belangrijk voor hun ontwikkeling en schoolsucces is, stralen je leerlingen dat vaak niet uit. Hoe bouw en onderhoud je een positieve relatie met leerlingen? Wat is de invloed van je eigen, vaak onbewuste, gedrags- en communicatiepatronen op je leerlingen? En hoe reageer je tijdens een gesprek op verschillende soorten weerstand? 

Voer constructieve gesprekken en werk aan positieve gedragsverandering samen met je leerlingen!

Tijdens deze vierdaagse cursus ga je vanuit de Transactionele analyse aan de slag met gespreksvoering en leerlinggedrag. Ook biedt de cursus je de mogelijkheid om te oefenen met 'levensechte pubers': leerlingacteurs. Zij antwoorden zoals jouw leerlingen zouden doen, maar zijn ook opgeleid tot trainingsacteur.

Je gaat tijdens de driedaagse cursus aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Coachen met de leerlingen in de regie
  • Jouw invloed op leerlinggedrag en weerstand
  • Van probleemgedrag naar positieve gedragsverandering

Extra: je krijgt het boek 'Communicatie zonder frustratie in het onderwijs' cadeau bij je deelname aan de cursus!

Voor wie

Deze cursus is ontwikkeld voor:

  • Docenten en mentoren
  • Studieloopbaanbegeleiders
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Leerling- en studentbegeleiders
  • Team- en afdelingsleiders

uit het vo en mbo.

Programma

De cursus bestaat uit drie interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur. Je leert om vanuit een positieve, coachende grondhouding de leerling meer de regie te geven in gesprekken. Ook kijk je met de Transactionele Analyse naar je eigen, vaak onbewuste, reacties op leerlinggedrag. Je gaat aan de slag met positieve gedragsverandering. Er wordt veel praktisch geoefend, met elkaar én met leerlingacteurs

Datareeks: maandag 11 november, woensdag 27 november en donderdag 12 december 2024

Dag 1
Coachen met de leerling in de regie

  • Hoe werkt de Transactionele Analyse? En hoe kijk je hiermee naar leerlinggedrag?
  • Welke verschillende rollen neem je aan in een gesprek? En hoe stuur je met deze rollen het leerlinggesprek?
  • Het verschil tussen coachen en sturen - hoe blijf je bewust in een coachende rol?
  • Hoe laat jij je leerling de regie pakken tijdens een gesprek?
  • Aan de slag met het voeren van coachende gesprekken - je maakt gebruik van het kaartenspel dat je bij deze cursus krijgt.

Praktijkopdracht: je bereidt een gesprek met een leerling voor met het kaartenspel. Je voert dit gesprek op school en reflecteert hierop. Aan het begin van cursusdag 2 wissel je ervaringen uit met je medecursisten en trainer Karen Oosterink.
 

Dag 2
Jouw invloed op leerlinggedrag en weerstand

  • Het motivatiecontinuüm - wanneer komt een leerling het best tot leren? En hoe gebruik je deze kennis tijdens een leerlinggesprek?
  • Wat is de invloed van je eigen, vaak onbewuste, gedrags- en communicatiepatronen op je leerlingen?
  • Hoe herken je de verschillende vormen van weerstand bij je leerlingen? En hoe reageer je hierop?
  • Aan de slag met het voeren van gesprekken met twee echte leerlingen. Zij zijn opgeleid tot trainingsacteur. We oefenen gesprekken waarin weerstand een rol speelt. Doordat het gesprek steeds tussendoor geëvalueerd wordt, leer je bijsturen waar nodig. In een veilige setting kun je zo uitproberen wat werkt én wat niet.  

Praktijkopdracht: naar aanleiding van de nieuw opgedane kennis bereid je opnieuw een gesprek met een leerling voor. Hierbij gebruik je het kaartenspel. Je voert dit gesprek op school en reflecteert hierop. Aan het begin van dag 3 wissel je ervaringen uit met je medecursisten en trainer Karen Oosterink.

Dag 3
Van probleemgedrag naar positieve gedragsverandering

  • Soorten probleemgedrag - welke behoefte van je leerlingen zit er achter dit gedrag?
  • Hoe bouw en onderhoud je een positieve relatie met leerlingen die probleemgedrag vertonen?
  • Hoe gebruik je de Transactionele Analyse om in een lastig gesprek met je leerling tot positieve gedragsverandering te komen?
  • Hoe voorkom je escalatie bij je leerlingen?
  • Hoe kom je met Transactionele Analyse tot positieve gedragsverandering bij je leerlingen?
  • Aan de slag met jongerenacteurs - in gesprek met leerlingen met lastig gedrag

Werken met de jongerenacteurs
Het oefenen van de gesprekken met jongerenacteurs gebeurt in een veilige setting. De jongeren zijn door Teenwork 
Trainingen speciaal opgeleid om docenten in gesprekken te observeren en vakmatig feedback te geven. Je krijgt in verschillende rondes een casus waarna je in kleine groepjes met een jongerenacteur in gesprek gaat en met elkaar meekijkt. Je kunt op ieder moment in het gesprek stoppen, overleggen of 'terugspoelen', zodat je de aangeleerde vaardigheden en theorie direct toepast. 

Spontane quotes

Heel leerzame cursus met veel praktische handvatten. Het oefenen met de acteurs geeft een goede afwisseling met de theorie.
Ilze Boereboom over het werken met jongerenacteurs
Super leuk om met tieneracteurs te werken!
Deelnemer over het werken met jongerenacteurs
Een inspirerende cursus waarbij je op nieuwe ideeen gebracht wordt om leerlingen te begeleiden.
Cursist over eerdere editie 'Leerlinggedrag positief veranderen'

Praktische Informatie

Datum

Driedaagse cursus | maandag 11 november, woensdag 27 november en donderdag 12 december 2024

Kosten

Deelname aan deze cursus betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek
  Leerlinggesprekken oefenen met jongerenacteurs
  gratis het boek 'communicatie zonder frustratie in het onderwijs'

Je krijgt daarnaast:

  hand-outs met de presentaties van de spreker
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1245 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 22,5 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  19,5 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   3 uur

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven