Naar de tips René Lous geeft je vijf tips over de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen.
Hoogbegaafdheidscoach in het po mobiele header 5372
 
Hoogbegaafdheidscoach in het po header 5372
 
33 deelnemers beoordelen deze cursus met een 8,8

Hoogbegaafdheidscoach in het po

Nog enkele plekken
Cursus

Als hoogbegaafdheidscoach heb je een stevige basis nodig om hoogbegaafde leerlingen passend te begeleiden. Maar ook om collega's en ouders te adviseren en een heldere visie te vormen op onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Wat betekent het voor een leerling om hoogbegaafd te zijn? Welke interventies zet je in bij het coachen van hoogbegaafde leerlingen? En hoe veranker je visie en beleid rondom hoogbegaafdheid op jouw school?

Sta sterk in je rol als hoogbegaafdheidscoach!

Tijdens deze vijfdaagse cursus train je onder andere vaardigheden op het gebied van coachen, begeleiden en uitdagen. Je vergroot je kennis en ontwikkelt visie en beleid rondom hoogbegaafdheid. Tijdens de cursusdagen worden onder meer de volgende thema's behandeld:

  • Compacten en verrijken
  • Onderpresteren en leermotivatie 
  • Executieve functies en leerstrategieën
  • Begeleiding en coaching
  • Beleid en intervisie 

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1 t/m 8
  • Intern begeleiders / kwaliteitscoördinatoren
  • Remedial teachers

uit het primair onderwijs die opgeleid willen worden tot hoogbegaafdheidscoach.
Er is plek voor maximaal 16 deelnemers.

Programma

De cursus bestaat uit vijf interactieve cursusdagen van 9.30 tot 16.00 uur. De cursusdagen zijn praktisch van aard en er is ruimte voor intervisie. Tussen cursusdagen krijg je opdrachten om op school mee aan de slag te gaan. De volgende bijeenkomst krijg je terugkoppeling van de docent en je medecursisten.

Dag 1

Hoogbegaafdheid en compacten & verrijken

Introductie hoogbegaafdheid 

  • Wat betekent het voor je leerlingen om hoogbegaafd te zijn?
  • Welke profielen van hoogbegaafde leerlingen onderscheiden we?
  • Waarom hebben (hoog)begaafde leerlingen een ander onderwijsaanbod nodig?
  • Hoe helpen de psychologische basisbehoeften (Deci & Ryan) welbevinden, integriteit en psychologische groei te vergroten bij hoogbegaafde kinderen?
  • Hoe herken en voorkom je misdiagnoses bij hoogbegaafde leerlingen?
  • Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van een hoogbegaafdheidscoach?

Compacten en verrijken

  • Welke werkwijzen in compacten en verrijken zijn er?
  • Welke randvoorwaarden zijn nodig om compacten en verrijken succesvol voor je leerlingen te maken?
  • Wat zijn do’s en dont’s bij verrijkingsmaterialen?
  • Is compacten en verrijken een garantie voor succes?

Dag 2

Onderpresteren en leermotivatie

Onderpresteren

  • Wat zijn oorzaken van onderpresteren bij je leerlingen?
  • Hoe help je een onderpresterende leerling zijn prestaties te verbeteren met het 6-stappenplan?
  • Welke materialen gebruik je bij de begeleiding van onderpresterende leerlingen?

Mindset - de basis voor talentontwikkeling

  • Hoe beïnvloedt de manier waarop je leerling naar zichzelf kijkt zijn motivatie voor leren?
  • Hoe stimuleer je een groeimindset bij je leerlingen?
  • Hoe zorg je voor een groeigericht pedagogisch klimaat?

Dag 3

Executieve functies, leerstrategieën en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen

Executieve functies en leerstrategieën

  • Hoe verhouden intelligentie en executieve functies zich tot elkaar?
  • Hoe help je hoogbegaafde leerlingen hun executieve functies verder te ontwikkelen en nieuwe leerstrategieën aan te leren?

Begeleiding van hoogbegaafde leerlingen

  • Hoe voer je een coachend gesprek met een hoogbegaafde leerling?
  • Welke interventies zet je in bij het coachen van hoogbegaafde leerlingen?
  • Hoe begeleid je hoogbegaafde leerlingen met sociaal-emotionele problemen?
  • 'Wat is de kracht van oplossingsgerichte vragen stellen?

Dag 4

Beleid en casuïstiek uit de praktijk

  • Hoe ontwikkel je samen met het zorgteam van jouw school een sterke visie op hoogbegaafdheid?
  • Hoe zorg je voor een goed beleidsplan voor meer- en hoogbegaafdheid op jouw school? En hoe gebruik je hierbij de ‘HB-Ladder’?
  • Hoe betrek je ouders van hoogbegaafde leerlingen bij de begeleiding op school?
  • Casussen uit de praktijk - hoe begeleid je als hoogbegaafdheidscoach leerlingen, leerkrachten en ouders in de praktijk?

Dag 5

Plusklas en verankering in de praktijk 

Plusklas 

  • Wat is het doel van een plusklas en hoe draagt deze bij aan de ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen?
  • Hoe organiseer je een plusklas binnen de bestaande schoolstructuur en welke factoren zijn cruciaal voor een succesvolle implementatie?
  • Welke specifieke rol vervult de plusleerkracht en welke vaardigheden zijn essentieel voor het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen?
  • Hoe stel je een passend curriculum samen voor een plusklas en welke materialen en methoden zijn het meest geschikt?

Verankering in de praktijk 

Aan het einde van deze dag bepaalt iedere deelnemer met behulp van het Waarderend Verander Plan een aantal concrete interventies om het geleerde van de cursus toe te passen en te verankeren in de dagelijkse praktijk.

Spontane quotes

Ik vond het een interessante cursus, waarin ik veel geleerd heb over o.a. de zes verschillende types hoogbegaafde kinderen die er zijn.
Deelnemer over de cursus 'Hoogbegaafdheid in het po'
Ik heb de cursus als heel inspirerend en enthousiasmerend ervaren. Iedere cursusdag had ik veel zin en ook om ermee aan de slag te gaan.
Deelnemer over de cursus 'Hoogbegaafdheid in het po'
Wat een leuke, interessante cursus! Veel ideeën opgedaan om mee te nemen naar mijn dagelijkse praktijk.
Rinske over de cursus 'Hoogbegaafdheid in het po'

Praktische Informatie

Datum

Vijfdaagse cursus | 13 maart, 20 maart, 3 april, 15 mei en 5 juni (allen donderdagen)

Kosten

Naast toegang tot de vijfdaagse cursus krijg je:

  handouts met de presentaties van de trainer
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1995 ex btw per persoon voor vijf dagen. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 40 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  32,5 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   7,5 uur

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven