Dat wil ik lezen! Slimmer leren, maar hoe dan? Met deze vier leerstrategieën en de Cornell methode. Lees er meer over in deze gratis whitepaper
Breinbewust leren mobiele header 4290
 
Breinbewust leren header 4290
 
12038 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Breinbewust leren

Jasper haalt sinds de kerstvakantie opeens resultaten waar jullie samen trots op zijn. Hij maakt zijn huiswerk en lijkt de leerstof te beheersen. Als je hem vraagt wat er veranderd is, zegt hij: "Door die laatste twee lessen over leren en de hersenen, snap ik het gewoon opeens." 

Het liefst wil je dat al je leerlingen begrijpen hoe zij leren. Zo leren ze slimmer en met vertrouwen. 
Maar hierbij hebben ze jouw hulp nodig. Want wat zijn effectieve leerstrategieën? Hoe zetten je leerlingen breinkennis in tijdens het leren? En hoe maak je een planning realistisch én uitvoerbaar? 

Help je leerlingen slimmer leren, begrijpen en onthouden!

Leer, op een manier die je morgen toepast, slimmer leren met:

  • Leermotivatie en motiverende gespreksvoering
  • Effectieve leerstrategieën en breinkennis
  • Plannen en toepassen

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • docenten
  • mentoren
  • team- en afdelingsleiders

werkzaam in het vo die zich willen verdiepen in slimmer leren en organiseren. 

Programma

De cursus bestaat uit drie interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Theoretische kennis wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden en lestoepassingen. Je ervaart en oefent met werkvormen waarin de leerstrategieën worden toegepast. Tussen de cursusdagen door oefen je aan de hand van opdrachten de leerstrategieën en vaardigheden in je eigen lespraktijk. 

Klik op 'inschrijven' voor actuele cursusdata.


Dag 1 
Leermotivatie

  • Welke invloed heeft de motivatie van je leerlingen op hun leerproces? 
  • Wat is het belang van motiverende gespreksvoering voor het leerproces? En hoe pas je dit toe in je lespraktijk?
  • Hoe voer je motiverende gesprekken met leerlingen waardoor zij bewust eigenaar worden van hun eigen leerproces en sneller in beweging komen? 
  • (Eigen) casuïstiek - aan de slag met motiverende gespreksvoering

Huiswerkopdracht: Observeer tijdens gesprekken die je voert met leerlingen de herkenningspunten die tijdens dag één aan bod zijn gekomen. Maak aantekeningen van je observaties en neem deze mee naar dag 2.

Dag 2 
Leren en leerstrategieën in het adolescentenbrein

  • Welke invloed heeft het adolescentenbrein op de leer-, plan- en metacognitieve vaardigheden van je leerlingen?
  • Hoe zorg je dat de leerstof correct in het geheugen van je leerlingen wordt opgeslagen?
  • Hoe zetten jij en je leerlingen breinkennis in bij het aanleren van leerstrategieën en planningsvaardigheden?
  • Welke leerstrategieën zijn volgens de wetenschap het meest effectief? En hoe help jij je leerlingen deze in te zetten tijdens hun leerproces? 

Huiswerkopdracht 1: Voer een 'motiverend gesprek' met één van je leerlingen. Laat hierin de behandelende fases uit de motiverende gespreksvoering terugkomen. Reflecteer voor jezelf kort op dit gesprek en neem deze reflectie mee naar dag 3. 
Huiswerkopdracht 2: Pas de 4 behandelde leerstrategieën minimaal 1x toe in je les en reflecteer kort hoe je dit ervaren hebt. Merkte je verschil bij jezelf en/of bij je leerlingen?


Dag 3
Plannen en toepassen

  • Hoe creëer je bij je leerlingen inzicht in hun eigen plangedrag?
  • Hoe help jij je leerlingen bij het realistisch en uitvoerbaar maken van hun planning? 
  • Hoe voorkom je uitstelgedrag en zorg je dat je leerlingen zich aan hun planning houden?
  • Intervisie over je praktijkervaringen met leermotivatie en leerstrategieën - Wat ging er goed en waar liep je tegenaan? Samen met Yves en je medecursisten bespreek je de huiswerkopdrachten en onderzoek je waar je nog kunt bijsturen. 
  • Werken aan je eigen praktijk - Bepaal hoe je alles wat je geleerd hebt op een duurzame manier verwerkt in je lespraktijk.

Spontane quotes

Gaf het brein te denken!
Deelnemer over een cursus van Medilex Onderwijs
Een heel fijne en informatieve cursus. Een echte aanrader.
Deelnemer over een cursus van Medilex Onderwijs
Een hele heldere, duidelijke cursus. De tips/handvatten die je ontvangt zijn meteen in de praktijk toepasbaar.
Kim over een cursus van Medilex Onderwijs

Praktische Informatie

Datum

Driedaagse cursus | diverse startdata

  Driedaagse cursus | maandag 9 september, donderdag 26 september en maandag 14 oktober 2024

Kosten

Deelname aan deze cursus betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep

  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek

Je krijgt daarnaast:
 gratis het boek 'Leer als een pro'

  hand-outs met de presentaties van de spreker
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1245 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.


 

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 23,5 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  19,5 uur
Zelfstudie/huiswerkopdrachten   4 uur

 

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven