Zichtbaar maken van data en doelen

Congres
Voorgaande editie werd door 43 deelnemers beoordeeld met een 8

In het kort

Met een data- en doelenmuur in de klas maak je samen met je leerlingen zichtbaar waar jullie voor willen gaan en hoe jullie dat willen bereiken. De productiviteit, effectiviteit, saamhorigheid en het plezier in leren gaan hierdoor vooruit. Hoe betrek jij je leerlingen bij het proces van het verbeteren van hun resultaten? En hoe laat je de doelenmuur aansluiten op de persoonlijke leerdoelen van je leerlingen? 

Maak je leerlingen eigenaar van hun eigen groeiproces! 

Tijdens het congres komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Hoe maak je leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces? 
  • Hoe realiseer je gedragsverandering met doelgerichte afspraken? 
  • Praktische tips om de leerdoelen zichtbaar te maken voor je leerlingen

 

Online of op locatie?

In samenwerking met de locatie doen we er alles aan om jou een prettige en veilige dag te bezorgen. Ook bij dit congres treffen we passende maatregelen. Zit je in quarantaine of mag je vanwege klachten niet komen? Je kunt altijd deelnemen door de online livestream bij dit congres. Je kunt ook van tevoren kiezen om online deel te nemen. Je krijgt dan een aantrekkelijke korting van maar liefst € 100,- op de inschrijfprijs! Bij online deelname kun je ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, of het ochtendprogramma samen met subsessie A en subessie D/E. 
 

Meer over online deelname

 

Hoe werkt een livestream?

 

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten
  • Intern begeleiders
  • Onderwijsassistenten
  • Bouwcoördinatoren

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn uiteraard ook van harte welkom.

 

Voor directieleden organiseert Medilex Onderwijs een Masterclass van Marijke Broer om zichtbaar leren binnen de school te implementeren. Klik hier voor meer informatie. 

Programma

9.30

Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap
10.00
Opening van het congres 

10.15 
Eigenaarschap vergroten
Marijke Broer, 
initiatiefnemer programma 'Continu verbeteren' en eigenaar KlassePro

  • Hoe maak je leerlingen eigenaar van hun leerproces? 
  • Hoe leer jij de leerlingen zelf hun doelen bepalen en bijdragen aan het groepsdoel? 
  • Welke keuzes hebben jouw leerlingen in het gebruik van de data- en doelenmuur? 

11.00
Koffie- en theepauze

11.15
Gedragsverandering in de groep
Ria van Duijn, 
leerkracht basisonderwijs, trainer en coach Stralent

  • Hoe realiseer je gedragsverandering met doelgerichte afspraken? 
  • Hoe maak je het groeiproces in gedrag van jouw leerlingen zichtbaar? 

11.45
Leerdoelen zichtbaar maken
Hilde Woort,
trainer en coach Sunrise 

  • Hoe maak je de leerdoelen zichtbaar voor je leerlingen? 
  • Hoe laat je cognitieve groepsdoelen en persoonlijke leerdoelen op elkaar aansluiten?  

12.15
Verzorgde Lunch 

 

Subsessies 13.15 - 16.00 uur 

Bij je inschrijving kies je twee subsessies. De eerste subsessie duurt van 13.15 uur tot 14.30 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede subsessieronde van 14.45 uur tot 16.00 uur. De eerste vijftien minuten van de subsessies zijn een inloopkwartiertje. 


A - Verbeteren van de resultaten

Marijke Broer, initiatiefnemer programma 'Continu verbeteren' en eigenaar KlassePro

  • Hoe betrek je jouw leerlingen bij het proces van het verbeteren van de resultaten? 
  • Welke kwaliteitsinstrumenten zet je in om de resultaten te verbeteren? 
  • Praktische tips om de PDSA verbetercirkel (Plan Do Study Act) te gebruiken in je klas

(Tijdens deze subsessie heb je 2 formulieren nodig. Je vindt deze formulieren op de deelnemerspagina. We raden je aan om deze van te voren te printen.)

 

B - Werken met portfolio's en kindgesprekken

Erik Groot Koerkamp, onderwijsadviseur Denkenkunjeleren

  • Hoe maak jij leerlingen eigenaar van hun portfolio? 
  • Hoe voer je een kindgesprek over de persoonlijke doelen van je leerling? 
  • Hoe gebruik je het portfolio om formatieve feedback te geven? 

 

C- Doelen visueel maken

Tom van den Berg, intern begeleider en eigenaar van Tom Onderwijs

  • Waarom is visualisatie van doelen effectief? 
  • Hoe visualiseer je de doelen van je lessen? 
  • Aan de slag met het maken van een doelenposter voor in je klas

Let op: Bij deze subsessie ga je tekenen. Hiervoor heb je een stapeltje tekenpapier, een zwart stift en enkele gekleurde stiften nodig.

 

D- Praktisch werken aan gedragsdoelen

Ria van Duijn, leerkracht basisonderwijs, trainer en coach Stralent

  • Hoe maak je met je leerlingen groepsafspraken als basis voor gedragsdoelen? 
  • Hoe formuleer en evalueer je gedagsdoelen met je leerlingen? 
  • Praktische tips om de gedragsverandering van je leerlingen zichtbaar te maken

 

E- Praktisch werken met leerdoelen

Hilde Woort, trainer en coach Sunrise

  • Hoe formuleer en evalueer je leerdoelen met je leerlingen? 
  • Hoe werk je inspirerend met leerdoelen op je databord?
  • Welke tools zet je in om de leerdoelen te sturen? 

 

Let op: Bij de online deelname worden subsessie D en subsessie E samengevoegd: Praktisch werken met leer- en gedragsdoelen. 

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor het op locatie deelnemen aan dit congres bedragen €395,- . Genoemd bedrag is inclusief hand-outs, koffie/thee en lunch. Je kunt ook online deelnemen aan het plenaire ochtendprogramma en het online middagprogramma voor €295,-. De kosten voor alleen de online deelname aan het ochtenprogramma zijn €195,- . Alle bedragen zijn exclusief BTW en onderstaande korting:

1 OP 5 KORTING Schrijf je je gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaal je slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus GRATIS!

Let op! Je inschrijving voor deelname op locatie kun je tot een maand van tevoren nog omzetten in een online deelname tegen lager tarief. Daarna is dit niet meer mogelijk. Je kunt dan wel de livestream gaan volgen maar geen korting meer krijgen, omdat onder andere locatiekosten dan al zijn gemaakt. Een online deelname later omzetten naar deelname op locatie kan alleen als er nog plek in de zaal is.

Adres

Live te volgen vanuit je eigen woonkamer

Op je bank, aan je keukentafel

of in je tuin.

Locatie en parkeren

Live te volgen vanuit je eigen woonkamer,

daar waar jij bent op het moment van de livesessie!

Ervaringen van deelnemers

Bedankt voor de mooie dag!
Deze dag is erg aan te raden! Goede balans tussen theorie en praktijk.
Afwisselend programma, erg inspirerend!

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Deze bijeenkomst is gevalideerd door het Lerarenportfolio voor 4,5 RU, onder activiteitsnummer 00600-99844

  Urenverdeling naar inhoud  
Vakinhoudelijk
(vak)didactisch 1 uur
Pedagogisch 2,5 uur
Overig 1 uur

 

Lerarenportfolio.nl

Inschrijven

Delen met een collega of downloaden