Download Wat zijn do's en don'ts bij het opvangen van een 'klager' die hoog zit in de emotie? Lees het in deze download!
Vertrouwenspersoon in het vo of mbo mobiele header 5300
 
Vertrouwenspersoon in het vo of mbo header 5300
 
107 deelnemers beoordelen deze cursus met een 8,2

Vertrouwenspersoon in het vo of mbo

Cursus

Als vertrouwenspersoon komt er veel op je af. Je hoort heftige verhalen van leerlingen, ouders of collega's waar je niet altijd op voorbereid bent. Hoe bescherm je jezelf en bied je toch een luisterend oor? En welke technieken zet je in om leerlingen, ouders en collega's zo goed mogelijk verder te helpen?

Begeleid leerlingen, ouders en collega's optimaal in je rol als vertrouwenspersoon!

Aan het einde van de cursus beschik je over voldoende kennis en een adequaat competentieniveau om als vertrouwenspersoon aan de slag te gaan. Onder leiding van trainer Patricia Ohlsen wordt er veel geoefend met casussen uit de praktijk. Tijdens het oefenen van gesprekstechnieken maken we gebruik van een trainingsacteur.

Voor wie

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • vertrouwenspersonen uit het vo
  • vertrouwenspersonen uit het mbo

LET OP: maximaal 16 deelnemers
De vorige edities waren snel uitverkocht!

Programma

De cursus 'Vertrouwenspersoon in het vo of mbo' bestaat uit vier interactieve contactdagen van 9.30 tot 16.00 uur in Utrecht. Onder leiding van Patricia Ohlsen leer je over de wettelijke kaders waarbinnen je opereert. Ook ga je aan de slag met de theorie én praktijk van verschillende luister- en gesprekstechnieken. Er is veel ruimte voor interactie met de trainer en je medecursisten. Tijdens de cursus krijg je opdrachten om op school aan te werken. De volgende bijeenkomsten krijg je terugkoppeling van Patricia Ohlsen en je medecursisten.


Dag 1 - donderdag 14 november
Taken en klachtroutes

  • Wat zijn ongewenste omgangsvormen?
  • Wat zijn je vaardigheden en taken als vertrouwenspersoon? En ook: wat niet?
  • Hoe zorg je dat je deze taak goed kan uitvoeren en het niet te zwaar wordt?
  • Hoe beïnvloeden jouw normen en waarden het beoordelen van klachten?
  • Wat is de route bij klachten en hoe werkt de klachtencommissie?
  • Hoe ziet de sociale kaart voor vertrouwenswerk eruit?
  • Aan de slag met het situatiespel aan de hand van een casus.

Dag 2 - maandag 25 november
Gesprekstechnieken

  • Ervaren hoe het is om te praten over (klacht)gevoelige onderwerpen
  • Hoe verbeter je je luister- en gesprekstechnieken?
  • Welke mediationvaardigheden zet je in bij bemiddelen?
  • Hoe pas je de escalatieladder toe bij dreigende conflicten?
  • Wat is jouw stijl van conflicthantering en hoe zet je dit in tijdens klachtgesprekken?
  • Hoe werken de hersenen bij een (voor het slachtoffer) schokkende gebeurtenis en hoe bepalen emoties ons gedrag tijdens het communiceren?
  • Aan de slag met een trainingsacteur - in gesprek met leerlingen, ouders en collega's

Dag 3 - maandag 9 december
Wettelijke kaders en Schoolveiligheidsbeleid

  • Wat zijn wettelijke kaders voor vertrouwenspersonen?
  • Hoe ga je om met juridische aspecten zoals meldplicht, beroepsgeheim en dossiervorming?
  • Hoe ziet het Pestbeleid op jouw school eruit en waar kun je nog aan werken?
  • Welke preventieactiviteiten voor ongewenste omgangsvormen zet je in?
  • Hoe zorg je voor draagvlak en begrip binnen je school en hoe vergroot je je zichtbaarheid?
  • Wanneer is er sprake van grensoverschrijdend seksueel gedrag tussen leerlingen onderling?
  • Wat is je taak als vertrouwenspersoon als het gaat om een docent als pleger?
  • Casuïstiekbespreking aan de hand van intervisie.

Dag 4 - donderdag 13 maart
Terugkomdag

  • De laatste cursusdag biedt ruimte voor vragen, inspiratie en casuïstiek
  • Intervisie - terugblik op je praktijkervaringen met vertrouwenswerk

Spontane quotes

Leerzame en leuke cursus! Absolute aanrader voor een vertrouwenspersoon die handvatten nodig heeft!
vertrouwenspersoon mbo
Hele fijne cursus, complimenten aan Patricia. Het was uitstekend verzorgd, zowel de locatie als het eten.
R. Bruurs, vertrouwenspersoon vo
Theorie en praktijk verbinden, dat lukt de cursusleider heel goed. Bedankt voor de fijne nascholing.
L. van Helden, vertrouwenspersoon vo

Praktische Informatie

Datum

Vierdaagse cursus | donderdag 14 november, maandag 25 november, maandag 9 december en donderdag 13 maart

Kosten

Naast toegang tot de vierdaagse cursus krijg je:
  hand-outs met de presentaties van de trainer
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 1495 ex btw per persoon. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze vierdaagse cursus bedraagt 32 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

 Contacttijd  26 uur
 Zelfstudie en/of huiswerkopdrachten  6 uur

Delen met een collega of downloaden

Inschrijven