Lees meer Sommige situaties zijn zo onverwacht dat je routines niet meer werken. In deze download ontdek je hoe je met scenario-gebaseerd leren (SBL) samen met je team traint voor deze momenten. Resultaat: nieuwe inzichten, meer expertise en uitwisseling.
Van vakmanschap naar meesterschap mobiele header 5628
 
Van vakmanschap naar meesterschap header 5628
 
39713 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,14

Van vakmanschap naar meesterschap

Congres

Elke school barst van het talent. Collega's die weten wat ze doen in complexe of onverwachte situaties. Pedagogisch en didactisch sterke vakmensen. Leraren met oplossingen voor vrijwel elk klaslokaalvraagstuk - van een lastige leerling tot een onhaalbaar leerdoel. Dit zijn de mensen van wie je zou willen leren. Maar hoe zorg je ervoor dat al die individuele kwaliteiten samen leiden tot sterker onderwijs én meer meesterschap op jouw school?
Want:

  • Hoe leer je echt van en met elkaar? 
  • Hoe haal je meer uit lesobservaties dan 'een goed gesprek achteraf'? 
  • Met welke feedback zet je aan tot actie en niet tot ongemak? 

Tijdens het congres 'Van vakmanschap naar meesterschap' draait het om leren in je team: het bouwen aan een professionele cultuur waarin je samen groeit, feedback vanzelfsprekend is en expertise zich verdiept. 

Laat je inspireren door experts zoals Marald Mens en Ismail Aghzanay. Kies de sessies die passen bij jouw team en schoolpraktijk: over lesobservaties met of zonder videobeelden, Lesson Study of scenario-gebaseerd leren.

Aan het einde van de dag ga je naar huis met veel inspiratie, praktische inzichten, bewezen strategieën én het boek 'Meesterschap' van Marald Mens om je verder te verdiepen. 

Of je nu leidinggevende bent of leraar: deze dag helpt je om expertise in je team doelgericht te versterken

Voor wie

Deze dag is speciaal voor schoolleiders, team- en afdelingsleiders, kwaliteitscoördinatoren en leraren uit het po en vo die willen investeren in sterk(er) professioneel handelen.

Programma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening dagvoorzitter

Wendy de Groot, professioneel dagvoorzitter
09:45

Denken en handelen als een expert-leraar

Marald Mens, neuropsycholoog, auteur ‘Meesterschap’, spreker en trainer bij Mens op School onderwijsadvies
  • Zien wat anderen niet zien – waar herken je expert-leraren aan als ze voor de klas staan?
  • Hoe denken en handelen expert-leraren in onverwachte en complexe lessituaties?
  • Hoe bevorder je meesterschap in je team volgens wetenschappelijk onderbouwde principes?
10:45

Koffie- en theepauze

11:00

De kracht van een professionele schoolcultuur

Ismail Aghzanay, onderwijsprofessional, trainer/coach en auteur 'Het geheim van de leraar'
  • Wat is voorwaardelijk binnen je schoolcultuur om als professional te kunnen floreren?
  • Hoe zorg je ervoor dat je professionele leergemeenschap effectief blijft functioneren?
  • Hoe zorg je dat kennisontwikkeling doorwerkt tot beter onderwijs in de klas?
12:00

Verplaatspauze

12:10 - 13:10 uur

Parallelsessie 1

In deze parallelsessies draait het om het doelgericht observeren van de lespraktijk. Of je nu kiest voor observaties met of zonder video-opnames: beide sessies bieden concrete inzichten in hoe je lesobservaties inzet als krachtig én veilig leerinstrument. Kies de invalshoek die het beste aansluit bij de ontwikkelfase van jouw school en team.

A1 Waarderend onderzoekende lesobservaties en nagesprekken

Simone van Dijk, docent, coach, co-teacher, trainer en auteur S.I.M.O.N.E. / www.simonetraint.nl
  • Hoe creëer je reflecterend vermogen, eigenaarschap en actief handelen met waarderend onderzoekende lesobservaties en gesprekken?
  • Hoe werkt 'Waarderend onderzoeken' tijdens lesobservaties en nagesprekken?
  • Welke vragen helpen je confronteren met behoud van de werkrelatie?

B1 lesobservaties in beeld

Lisa Dreissen, docent Nederlands en trainer, eigenaar Beeldig voor de klas
  • Wanneer hebben videobeelden een meerwaarde ten opzichte van observaties zonder beeld?
  • Hoe analyseer je de gemaakte videobeelden? En hoe voer je een handelingsgericht feedbackgesprek waarin de focus ligt op kracht en kwaliteit?
  • Hoe borg je een veilige en ethische inzet van beeldcoaching binnen je school?  
  • Praktische tips om morgen te starten met videobeelden
13:10

Verzorgde lunch

14:00

Parallelsessie 2

In deze parallelsessies staat het doelbewust oefenen van meesterschap centraal. Je kiest uit twee aanpakken die bijdragen aan expertise op school — elk met hun eigen kracht. Kies degene die het beste past bij jouw schoolpraktijk, teamdynamiek en ontwikkeldoelen.

C2 Lesson Study als structuur voor diepgaand teamleren

Henk Logtenberg, onderwijsadviseur Rekenen-Wiskunde & Lesson Study
  • Wat is Lesson Study en hoe geef je het vorm?
  • Welke praktische keuzes maak je om echt professionele groei te bewerkstelligen?
  • Hoe creëer je draagvlak en eigenaarschap voor Lesson Study in een team met verschillende perspectieven en expertises?
  • Hoe organiseer je een Lesson Study-cyclus van start tot reflectie die werkbaar en inhoudelijk verdiepend is?

D2 Oefenen met praktijkscenario’s als krachtig leermiddel

Marald Mens, neuropsycholoog, auteur ‘Meesterschap’, spreker en trainer bij Mens op School onderwijsadvies
  • Wat levert het werken met praktijkscenario’s op in het versterken van professioneel handelen in complexe lessituaties?
  • Hoe ontwerp je krachtige praktijkscenario’s waarmee leraren oefenen met lastige beslissingen tijdens het lesgeven?
  • Praktische tips voor het krachtig begeleiden van scenario-gebaseerd leren
15:00

Koffie en theepauze

15:15

Waarom feedback geven geen feedback geven is

George Smits, psycholoog en Mediator Resetpartner
  • Waarom is feedback geven en gedrag veranderen (voor ons brein) zo moeilijk?
  • Welke rol spelen emoties, overtuigingen en machtsdynamieken in hoe feedback gegeven en ontvangen wordt? En hoe ga je daarmee om?
  • Hoe richt je een cultuur in waarbij feedback structureel, wederkerig én professioneel wordt ingezet binnen het team?
16:15

Afsluiting door dagvoorzitter

Reviews

Top congres! Heel praktisch, goede sprekers. Genoeg informatie om weer mee aan de slag te gaan.
Mireille Schadee
Een fijne en zeer goed congres. Hier kunnen we iets mee in de praktijk.
Joanna Davis
Geweldig congres, heel leerzaam en goede spreeksters. Echt een meerwaarde.
Irma
Marald Mens is een hele fijne spreker. Hij legt duidelijk uit, heeft pakkende voorbeelden en zet je aan het denken.
Leraar over spreker Marald Mens
Echt topcongres gehad vandaag. Top sprekers, vooral George Smits. Locatie is ook top.
Ilonka
Heel sterk en goed geregeld congres. Vol nieuwe inzichten en ideeën weer naar huis gegaan!
Anouk

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
   het boek 'Meesterschap' van Marald mens 
   hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Van der Valk Utrecht

Winthontlaan 4 -6

3526 KV Utrecht

Locatie en parkeren

Van der Valk Utrecht, Utrecht

Van der Valk Hotel Utrecht ligt aan de A12. Neem afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland).
Parkeren kan tegen gereduceerd tarief in onze parkeergarage.

Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
• Buslijnen: 65 (Richting Vianen), 74 (Richting Vianen) en 77 (Richting Nieuwegein)
• Sneltramlijnen: 20 en 21 (Richting IJsselstein of Nieuwegein)

Uitstappen bij Kanaleneiland Zuid

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden