Spelend leren of leren spelen?

Congres
Donderdag 14 december 2017
  • Tijdsduur 5 uur 45 min
  • Inclusief lunch All-in!
  • Accreditatie door Registerleraar
Marloes Faddegon

Stel je vraag aan de congresontwikkelaar

Marloes Faddegon

In het kort

Kleuters ontwikkelen zich via spel. Als het spelen minder goed verloopt is een passende begeleiding essentieel om ontwikkelingsstagnaties voor te zijn. Welke spelinterventies zet u in om de spelkwaliteit bij kleuters te verhogen? En hoe verenigt u het voldoen aan de eisen die vanuit de inspectie gesteld worden met het spelend leren van kleuters?

Weet hoe u kleuters optimaal laat leren door spel!

Tijdens de studiedag 'Spelend leren of leren spelen?' leert u onder meer hoe u:

  • Spel van kleuters observeert, analyseert en stimuleert
  • Kindgerichter werkt met behulp van praktische tips
  • Zorgt voor een goede verhouding tussen geleide, begeleide en vrije activiteiten

In de middag volgt u één subsessie. Klik op de programmabutton voor de subsessies.

Bekijk programma
Inschrijven

Deze bijeenkomst is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten groep 1 en 2
  • Intern begeleiders  
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
uit het primair onderwijs. 

  

Programma

9.30
Ontvangst met koffie, thee en uitreiking congresmap

10.00
Opening en inleiding door de dagvoorzitter

Betsy van de Grift, auteur van onder meer 'Peuteren en kleuteren; Breinleren van het jonge kind'

  • Hoe verenigt u het voldoen aan inspectie eisen met het spelend leren van kleuters?
  • Welke invloed heeft spel op de hersenontwikkeling van het jonge kind? 

10.45
Koffie- en theepauze

11.00
Spel observeren
José Hillen
onderwijsadviseur jonge kind BCO Onderwijsadvies

  • Hoe herkent u betrokkenheid van jonge kinderen?
  • Praktische tips voor het observeren van spel in uw dagelijkse lespraktijk
  • Wat heeft u als leerkracht nodig om meer kindgericht te werken?

12.00
Spel Verdiepen
Carla van Deelen, docent en expert Jonge Kind Seminarium voor Orthopedagogiek/Hogeschool Utrecht

  • Hoe prikkelt u bij kleuters de zone van naaste ontwikkeling in hun spel?
  • Hoe stimuleert u kleuters als spelen niet vanzelf gaat of minder goed verloopt?
  • Geleide, begeleide en vrije activiteiten - hoe zorgt u voor een goede verhouding?
  • Praktische voorbeelden van spelinterventies om de kwaliteit van spel bij kleuters te verhogen

13.00
Lunch

14.00 – 15.15
Subsessies
Bij uw inschrijving kiest u één van onderstaande subsessies. 

Subsessie A – Buitenspel - gezonde risico’s en losse materialen
Hanneke Poot-van der Windt, kinderfysiotherapeut, psychomotorisch remedial teacher en docent Sirene

  • Welke buitenspellen hebben welke ondersteuning voor het onderwijs?
  • Spelen met risico’s – hoe onderscheidt u echte gevaren van ontwikkelingskansen?
  • Hoe verantwoordt u gezonde risico’s bij buitenspel richting ouders?
  • Hoe verrijkt u met losse materialen het buitenspel voor uw kleuters?

Subsessie B – Spelend leren met verhalend ontwerpen
Ellen Reehorst, onderwijsontwerper Onderwijs & Zo en auteur 'Verhalend Ontwerpen'

  • Hoe vindt u balans tussen leerkrachtdoelen en kind-initiatieven? 
  • Hoe zorgt u bij verhalend ontwerpen voor samenhang tussen de vakgebieden?
  • Aan de slag - ervaar de start van een verhalend ontwerp
  • Good practices - doe inspiratie op voor uw eigen verhalende ontwerpen

Subsessie C – Een aanvullend spelaanbod voor jongens?
Carla van Deelen, docent en expert Jonge Kind Seminarium voor Orthopedagogiek/Hogeschool Utrecht

  • Hoe gaat u om met verschillen tussen het spel van jongens en meisjes?
  • Hoe plant en stimuleert u spelactiviteiten waarin jongens zich betrokken voelen?
  • Aan de slag - met collega-deelnemers aan de slag met spelactiviteiten voor jongens 

Subsessie D – Vertrekken zonder thema
Els Menu
, onderwijskundige Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs KU Leuven

  • Hoe creëert u meer rust en tijd om mee te spelen?
  • Observeren - wat levert spelen zonder thema op?
  • Hoe vindt u evenwicht tussen werken met en zonder thema?

 

            

 

 

Praktische Informatie

Kosten

De kosten voor deze bijeenkomst bedragen € 395,- voor de hele dag inclusief subsessie. Genoemde bedrag is inclusief digitaal naslagwerk, handouts, koffie/thee en lunch en exclusief btw en onderstaande kortingen:

1 OP 5 GRATIS Schrijft u zich gelijktijdig in met vijf personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaalt u slechts voor vier personen. De vijfde persoon komt dus gratis.

STUDENTENKORTING Medilex Onderwijs stelt vijf plaatsen speciaal voor studenten beschikbaar. Een studentenplaats wordt aangeboden voor een gereduceerd tarief van € 75,- exclusief BTW (€ 90,75 inclusief BTW). Deze korting geldt alleen voor voltijdstudenten mbo, hbo of universiteit, die geen dienstverband hebben. Studenten die een post-hbo of postacademische opleiding volgen komen niet in aanmerking voor de korting. Op de congresdag wordt vertoon van het inschrijfbewijs van uw opleidingsinstituut gevraagd. Mits de bijeenkomst niet is uitverkocht wordt de inschrijving twee weken van te voren definitief bevestigd.

Let op! Bovenstaande kortingen zijn niet te combineren. De hoogste korting gaat voor. 

Adres

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum

Hoofdstraat 8

3972 LA Driebergen-Zeist

Locatie

Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Anderen over deze cursus

Een uitstekende balans tussen theorie en praktijk.
Hans Verkaik (intern begeleider)

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Registerleraar.nl